Eipä ihme, että käyvät kaupaksi: Tällaisella summalla Norja tukee yhtä sähköautoa sen koko elinkaaren aikana

shutterstock sähköauto norja lataaminen
Shutterstock
Julkaistu 07.10.2021 17:56

Ville Järveläinen

Sähköautot yleistyvät Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa. MTV3-kanavan Viiden jälkeen -ohjelmassa perehdyttiin syihin.

Vuonna 2018 Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista pelkällä polttomoottorilla kävi 84 prosenttia. Nyt kolme vuotta myöhemmin lukema on pudonnut 41 prosenttiin.

Samalla aikavälillä erilaisten hybridien osuus on noussut 14 prosentista lähes 50 prosenttiin, ja täyssähköautojen osuus prosentin puolikkaasta prosentista yli 8 prosenttiin.

– Sähköistyminen on aika isossa vauhdissa nyt Suomessakin, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä kertoo Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa.

Lue myös: Onko polttomoottoriautojen myyntikiellon suunnittelu täysin turhaa Norjassa? Markkinaosuus putoamassa nollaan jo ensi keväänä

Vaikka kehitys onkin ollut nopeaa, tulee Suomi kaukana takana naapureihimme verrattuna.

Ruotsissa täyssähköautoja oli kaikista syyskuun ensirekisteröinneistä 33 prosenttia ja Norjassa peräti 77 prosenttia. Lisäksi kummassakin maassa myydään huomattavasti enemmän uusia autoja kuin Suomessa – niin suhteellisesti kuin absoluuttisestikin. Sama koskee myös Tanskaa.

Kallio selventää ison eron syitä.

– Norjassa on ollut jo useamman vuoden suuret hankintakannustimet, hän kertoo ja täsmentää, että Norjassa valtio tukee sähköautoilua auton elinkaaren aikana keskimäärin noin 20 000 eurolla.

Suomessa yksityishenkilö voi saada enintään 50 000 euroa maksavaan sähköautoon 2 000 euron hankintatuen. Viime vuonna ensirekisteröityjen sähköautojen keskihinta oli Suomessa 55 000 euroa.

Viiden jälkeen Ripsa Koskinen-Papunen Mikko Suursalmi MTV juontaja

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live

Kallio kiittelee "historiallista päätöstä" eli täyssähköautojen autoveron poistamista, mutta pitää muita tukia alimitoitettuina ja vajavaisesti budjetoituina.

– Tässä kyllä katsotaan vähän hallituksen ja valtiovallan suuntaan.

Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, mitä vantaalainen Mikko Niimes kertoo sähköautoilun hyvistä ja huonoista puolista. Niimes on ajanut sähköautollaan kymmeniä tuhansia kilometrejä.

Lue myös: Sähköautojen autovero poistui, joten saako sellaisen nyt jo polttomoottoriauton hinnalla?

Tuoreimmat aiheesta

Autot