Vale, emävale, tilasto? Sähköautojen todellinen kysyntä on jotain ihan muuta kuin tuoreet ennätysluvut antavat ymmärtää

2:39img
Voiko uusi eduskunta pysäyttää liikenteen sähköistymisen?
Julkaistu 03.04.2023 17:42

Ville Järveläinen

Sähköautojen maaliskuun ensirekisteröintiluvut olivat historiallisen kovat, mutta lukemat eivät kuvasta tämän hetken todellista tilannetta. Autoala pitää hankintatukia ehdottoman tarpeellisina, jotta Suomen olisi mahdollista päästä asetettuihin tavoitteisiin.

Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä nousi maaliskuussa ennätykselliseen 37 prosenttiin. Ensimmäisen vuosineljänneksen osalta osuus on noin 31 prosenttia.

Autoalan mukaan sähköautojen suuri osuus viime kuun ensirekisteröinneistä selittyy kuitenkin sillä, että nyt kilpien väliin on pistetty paljon autoja, jotka tilattiin loppuvuodesta 2021 ja keväällä 2021. Pidentyneet toimitusajat ovat lykänneet autojen rekisteröintejä tuntuvasti.

Vaikka täyssähköautoja ensirekisteröitiinkin viime kuussa ennätyksellisen paljon, ei tilasto kuvasta tämänhetkistä pöhinää autoliikkeissä, sillä tämän vuoden aikana tilatuista uusista autoista vain viidennes on ollut täyssähköautoja.

Lue myös: Suomalaistutkimus: Sähköauton lataaminen on mennyt niin vaikeaksi, että se saattaa jopa karkottaa ostajia

Autoala: Hankintatukia tarvitaan kipeästi

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio harmittelee autoalan tiedotteessa "ennenaikaisesti" päättyneitä hankintatukia.

– Henkilöautojen hankintatuki päättyi Suomessa sähköistymiskehityksen etenemiseen nähden liian aikaisin, sillä vallitsevassa markkinatilanteessa tuelle on suuri tarve. Vaikka 2 000 euron tuki ei ollut suuri, se kavensi sähköauton ja bensiiniauton hintaeroa, Kallio sanoo.

Tukien alasajon seuraukset on Kallion mukaan nähty muissakin Pohjoismaissa.

– Ruotsissa tehtiin marraskuussa päätös lopettaa hankintakannuste ja Norjassa sähköautojen arvonlisäveroetuuksia on pienennetty. Sähköautojen kysyntä on alkuvuonna vähentynyt kannusteiden leikkausten takia Ruotsissa ja Norjassa noin 70 prosentilla, Kallio toteaa.

Enemmistö auto- ja liikennealan vaalikoneeseen vastanneista kansalaisista ja ehdokkaista oli sitä mieltä, että päästövähennystavoitteet jäävät haaveeksi nykyisellä sähköistymistahdilla. Päästövähennystoimenpiteistä kannatusta saivat erityisesti romutuspalkkio ja täyssähköautojen hankintatuet.

Lue myös: Mies odotti tilaamaansa sähköautoa kolme vuotta – ilo loppui alle 48 tunnissa

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot