"Valittajat eivät yleensä ole asiakkaita" – BMW ei aio luopua autojensa tunnusmerkistä tulevaisuudessakaan

0:53img
Tällainen on BMW:n valtavan kokoinen lippulaivamalli X7.
Julkaistu 12.04.2020 10:59

Ville Järveläinen

BMW ei aio antaa periksi sen muotoiluratkaisuja arvosteleville kriitikoille.

BMW:n muotoilujohtaja Domagoj Dukec ei pelkästään puolusta baijerilaisvalmistajan autojen alati kasvavia etusäleikköjä, vaan vakuuttaa, että ne eivät ole katoamassa minnekään edes sähköautojen aikakaudella.

Vaikka Bemarin "munuaisilla" ei olekaan käytännöllistä virkaa sähköautoissa, joiden ei tarvitse hörppiä viileää ilmaa keuhkoihinsa, pitää Dukec ikonista yksityiskohtaa niin olennaisena osana saksalaisvalmistajan DNA:ta, ettei siitä tulla luopumaan. Munuaiset ovat olleet baijerilaisautojen keulalla 1930-luvulta asti.

Lue myös: Ei, tätä ei ole photoshopattu: Uuden edustus-Bemarin keulalla hillittömän kokoinen "munuaisgrilli" – katso omalla vastuulla

Dukec kertoi Autoblogin haastattelussa, että vaikka etusäleikön jakaminen kahtia ei olekaan koskaan ollut se kaikkein tehokkain valinta jäähdytyksen kannalta, on kyseessä esteettinen valinta, josta on muodostunut BMW:n tavaramerkki.

"Valittajat eivät yleensä ole asiakkaita"

Dukecilla oli painavaa sanottavaa myös niille, jotka arvostelevat valmistajan yhä suuremmaksi käyviä "munuaisia".

– Aikoinaan jotkut ihan tosissaan valittivat, ettei BMW ollut yhtä itsevarma kuin muut valmistajat. Kukaan ei kuitenkaan ole valittanut heidän autojensa koko keulan levyisistä säleiköistä.

– Kaikki Bemareita rakastavat tulevat tottumaan siihen [munuaisten kasvavaan kokoon]. Valittajat eivät yleensä ole asiakkaita, Dukec täräyttää.

Lähde: Autoblog

Lue myös: Kun enemmän on todellakin enemmän: BMW:n uudella, valtavalla luksusmaasturilla päätähuimaava lähtöhinta!

Tuoreimmat aiheesta

Autot