Ohitus maantiellä saattaa hermostuttaa, erityisesti kokematonta kuljettajaa. Hermostuneisuus on oikeutettua, sillä ohittamiseen sisältyy paljon riskejä - onneksi niitä voi ennakoida.
Ennen ohitukseen lähtöä tulee aina miettiä, onko ohitus ylipäätään tarpeellista?
Mikäli matkaa on vain muutama kilometri, ei ohittamisesta ole mitään hyötyä, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Samoin ohittaminen on turhaa, jos pystyt nostamaan nopeuttasi ohittamisen jälkeen vain muutamalla kilometrillä tunnissa.
Loivassa mutkassa piilee riski
Varaudu ohittaessa siihen, että mahdollinen vastaantulija lähestyy vähintään samalla nopeudella, jota itse ajat. Muista, että näkyvyyttä saattavat rajoittaa mäet, notkot, mutkat sää tai muu liikenne.
– Älä milloinkaan ohita loivassakaan oikealle kaartuvassa mutkassa, vaikka näkyvyyttä tuntuisikin olevan. Vastaantulija jää helposti edessä ajavan auton taakse katveeseen, varoittaa Vesalainen.
Ohittajalle:
Voit lähteä ohitukseen, kun turvallinen ohituspaikka on löytynyt. Muista kuitenkin, että tilanteet saattavat muuttua silmänräpäyksessä.
Ennen ohitukseen lähtemistä on varmistettava seuraavat asiat:
– Mikä on nopeusrajoitus?
– Onko ohittaminen sallittua?
– Onko ohittaminen turvallista?
– Näetkö riittävän pitkälle?
– Tuleeko autoja vastaan?
Lähde ohitukseen riittävän kaukaa, Vesalainen muistuttaa.
– Näet pidemmälle ja sinulle jää mahdollisuus perua ohitus, mikäli olet arvioinut tilanteen väärin.
Kiihdytä tarvittaessa nopeutta, mutta muista: ylinopeus ei ole sallittua ohitustilanteessakaan!
Ohittaminen kielletty
Ohittaminen vastaantulevien kaistaa käyttäen on kielletty seuraavissa tapauksissa:
– Ohittaminen on kielletty liikennemerkillä
– Keskiviivan oikealla puolella on sulkuviiva
– Näkyvyys on huono
– Joku tulee vastaan
– Edellä ajava on lähdössä ohittamaan
– Sinua ohitetaan
– Näet edessäsi risteyksen, risteysopasteen tai risteyksestä varoittavan liikennemerkin
– Olet rautatien tasoristeyksessä tai sen läheisyydessä
– Omalle kaistalle palaaminen ei onnistu kiilaamatta muita
Kytke suuntamerkki vasemmalle ja varmista, ettei vastaan tule ketään, eikä kukaan ole ohittamassa sinua.
– Vilkaise paitsi vasempaan sivupeiliin myös olan yli katveeseen auton rinnalle, Vesalainen muistuttaa.
Siirry loivalla ohjausliikkeellä vastaantulevien kaistalle ja aja vastaantulevien kaistaa kunnes näet ohittamasi auton taustapeilistä. Kytke suuntamerkki oikealle ja siirry vasta sitten takaisin omalle kaistalle loivalla ohjausliikkeellä. Näin toimien et roiski kuraa tai kiviä ohittamasi auton päälle.
Älä lähde ohitukseen mikäli edessä ajavan auton kuljettaja kytkee suuntamerkin vasemmalle.
– Edellä ajava saattaa olla aikeissa kääntyä vasemmalle tai haluaa varoittaa sinua vaarasta.
Mikäli edellä ajava puolestaan kytkee suuntamerkin oikealle ilman kääntymisaikomusta, hän haluaa kertoa, että on havainnut ohitusaikeesi ja kokee paikan olevan turvallinen.
– Huomaa, että vastuu ohituksen turvallisuudesta on kuitenkin aina sinulla.
Ohitettavana:
Jos sinua ohitetaan, seuraa tilannetta edessä, takana ja rinnalla koko ohituksen ajan.
Jos ohituspaikka ja liikennetilanne ovat turvallisia, voit vilauttaa takana ajavalle suuntamerkkiä oikealle.
Jos ohituspaikka tai liikennetilanne on vaarallinen, pyri estämään ohitus vilauttamalla suuntamerkkiä vasemmalle.
Mikäli tilanne niin vaatii, hiljennä omaa nopeuttasi helpottaaksesi ohitusta. Myös pientareelle väistäminen on hätätilanteessa sallittua.
Vastaantulijana:
Hiljennä vauhtia ajoissa, jos vastaantulevaa autoa ohitetaan. Väistä tarvittaessa pientareelle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.