Maailmanmestari Max Verstappenin ratarajoja uhmaava ajotapa tietää formula 1:n MM-sarjan kuljettajille palavereita Brasilian Sao Paulossa. Sarjan 21. kilpailuun valmistautuvat kuljettajat yrittävät sopia reilummista pelisäännöistä ohitustilanteisiin.
LUE MYÖS: F1-tähti Fernando Alonso lennätettiin hoitoihin
MM-sarjaa johtava Verstappen ajatti pahimman uhkaajansa Lando Norrisin kahdesti radan ulkopuolelle Yhdysvaltain gp:ssä. Meksikon kilpailussa Verstappen hankki 20 sekuntia aikasakkoa, jäi kuudenneksi ja päästi sen seurauksena Norrisin 47 pisteen päähän MM-tilanteessa.
– Tulee varmaan lisää kokouksia tänä viikonloppuna. Toivonkin, että viime viikonloppujen aikasakot nopeuttavat ongelman käsittelyä, koska meidän pitää muuttaa pelisääntöjä, Sauberin suomalaiskuljettaja Valtteri Bottas ennakoi torstaina Sao Paulon viikonloppua.
Kyse on tilanteista, joissa kuljettaja hakee ohitusta tai puolustaa asemaansa niin, ettei yritäkään pysyä radan rajojen sisällä. Törkeän myöhäistä jarrutusta mutkan sisäpuolelle kutsutaan syvyyspommiksi (divebomb).
Jokainen tietää ongelman
Tilanne uhkaa karata tuomarien hallinnasta, jos asiaan ei puututa.
– Säännöissä on pieni porsaanreikä. Mielestäni on epäreilua, jos mutkaan ajetaan niin, ettei edes yritä selvittää sitä rajojen sisällä. Mielestäni mutkat pitäisi aina ajaa hallitusti. Yleistyvä nykytapa ei ole reilua kilpailua, Bottas tiivisti kantansa.
Kyse on vastustajan kunnioituksesta.
– Jokainen tietää, mitä reilu kilvanajo tarkoittaa. Se, mitä olemme viime aikoina nähneet, ei ole ollut sitä, Bottas jatkoi.
LUE MYÖS: Paljastus sisäpiiristä: Max Verstappenille valtava takaisku
Sauber-tallin auto toimi Meksikossa edelliskisoja paremmin, mutta hämmentävällä tavalla.
– Käytin viime kilpailussa vanhaa takapään jousitusta, mutta olin tallitoveria nopeampi. Se oli vähän outoa, Bottas ihmetteli.
– Nyt me molemmat käytämme uutta, sillä teoriassa sen pitäisi olla vanhaa parempi. Lisäksi auton etuakseliin on tehty jotain muutoksia.
Ensi kauden sopimuksesta Bottaksella ei ollut uutta kerrottavaa.