Onko hallitus nostamassa bensan hintaa? Vihreiden Emma Kari: "Päästöt tullaan puolittamaan"

6047e3abe4b0504af9d03646-1615324075579
Julkaistu 10.03.2021 06:13
Toimittajan kuva

Pyry-Jukka Peltomäki

pyry-jukka.peltomaki@mtv.fi

Monia autoilevia suomalaisia oletusarvoisesti harmittaa siinä vaiheessa, kun liikenteen päästöjä karsitaan. Hallituksen asettaman tavoitteen mukaan liikenteen päästöt saadaan puolitettua vuoteen 2030 mennessä. Keinovalikoimassa on muun muassa polttoaineen litrahinnan korotus kymmenillä senteillä.

Nykyhallitus suunnittelee liikenteeseen isoa remonttia, jonka pitäisi puolittaa kotimaisen liikenteen kasvihuonepäästöt vuoteen 2030 mennessä ja edelleen nollata ne myöhemmin.

Asian ytimessä Jaakko Loikkanen -ohjelmassa vierailivat kansanedustaja Emma Kari (vihr.) ja keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen. Molempien arvioiden mukaan hallitus ei ole ainakaan ensimmäisenä ratkaisunaan puuttumassa polttoaineen hintaan.

Emma Karin mukaan päästötavoitteisiin pyritään monilla eri keinoilla, joista viimeinen on polttoaineen hintaan liittyvä hintaohjaus.

– Ensimmäisenä meillä on valtavat investointipaketit liittyen puhtaaseen liikenteeseen, meillä on erilaisia tukia fossiilisista (polttoaineista) luopumiseen.

Kurvinen on kannassaan selkeämpi. Hänen mukaansa nykyhallitus ei tule tekemään sellaisia linjauksia, jotka nostaisivat polttoaineiden hinnat pilviin.

– Ei tule tekemään ainakaan mitään sellaisia veronkorotuksia tai mitään päästökauppamalleja, jotka räjäyttäisivät polttoaineen litrahinnan. On peloteltu yli kahden euron litrahinnoilla, kymmenien senttien korotuksilla. Keskusta ei tule sellaisia hyväksymään. Olen varma siitä, että pystymme uusien teknologioiden ja menetelmien kautta päästövähennyksiä tekemään.

Kurvinen jatkaa edelleen, että sellaisia poliittisia päätöksiä ei ole luvassa, joilla hinnat nousisivat merkittävästi. Litrahinnat voivat nousta sentin tai kaksi, mutta kymmeniin sentteihin hän ei usko.

– Minusta raja menee siinä, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta heittelee. Viime vuonna se oli hyvin edullista. Nyt kun maailmantalous elpyy, niin hinnat ovat pumpullakin nousseet. Mutta emme tee sellaisia poliittisia päätöksiä, jotka nostaisivat poltoaineen hintaa enemmän, kuin mitä maailman markkinahinta kehittyy, Kurvinen arvioi.

Voidaanko päästötavoitteet saavuttaa ilman yksityisautoilijan kukkarolla käymistä?

Emma Kari painottaa, ettei yhdenkään kotimaisen poliitikon tavoitteena ole autoilijoiden kiusaaminen, vaan keskiössä ovat ilmastotavoitteet.

– Me emme peräänny pätkääkään siitä tavoitteesta, että nämä päästöt tullaan puolittamaan. Jos se edellyttää polttoaineen hintaohjausta, niin viimeisimpänä vaihtoehtona siihen mennään. Tämä hallitus on sitoutunut ilmastotavoitteissa pysymiseen ja siitä me pidämme myös huolen.

Tuoreimmat aiheesta

Autot