Maailmanlaajuinen sirupula on pannut autovalmistajia tukalaan tilanteeseen. Yksi kärsijöistä on yhdysvaltalainen Tesla, joka joutuu lisäämään autoihinsa USB-paikkoja jälkikäteen.
Globaali puute puolijohteista on heijastunut autovalmistajiin monin eri tavoin. Viiveet toimituksissa venyvät, hintoja pudotetaan ja varusteita karsitaan. Osa valmistajista on myös joutunut supistamaan tuotantoaan.
Esimerkiksi Volkswagen ilmoitti tällä viikolla keskeyttävänsä ID.3- ja ID.4-sähköautojensa tuotannon Saksassa viikon ajaksi. Viime viikolla BMW vahvisti, että joissain sen uusissa autoissa ei ole sirupulasta johtuen nyt lainkaan kosketusnäyttöjä, ja amerikkalainen General Motors ei toistaiseksi lisää puhelinten langattomia latureita autoihinsa. Viime keväänä Peugeot siirtyi sirupulan takia analogisiin mittaristoihin joissain malleissaan.
Viime viikon lopulla kävi ilmi, että sähköautovalmistaja Tesla on toimittanut uusia autojaan jopa tyystin ilman USB-portteja. Näin ollen autoissa ei ole ollut mahdollista esimerkiksi ladata puhelintaan tai käyttää muitakaan auton USB-porttiin luottavia laitteita.
Lue myös: Mikä on hyvä hetki ostaa uusi sähköauto? Hinta voi pudota nopeasti jopa tonneilla – näissä malleissa nyt hyvät alet
Joissain autoissa vain esimerkiksi takapenkkiläisille tarkoitetut USB-paikat ovat puuttuneet, mutta niissä autoissa, missä portteja ei ole ollut keskikonsolissakaan, ei ole ollut myöskään toimivaa langatonta latausta.
USB-portteja on jätetty pois tiettävästi ainakin Model 3- ja Model Y -malleista. Erikoista on kuitenkin se, että ostajat eivät olleet saaneet mitään tietoa siitä, että heidän autonsa toimitettaisiin ilman USB-paikkoja. Osa oli havahtunut asiaan törmättyään netissä muiden kertomuksiin ja vasta sitten huomannut niiden puuttuvan omasta autosta.
Hätä ei kuitenkaan ole suuren suuri, sillä Teslan tapauksessa USB-liittimet tullaan asentamaan jälkikäteen. Tesla on kertonut, että osia saataneen asennettaviksi mahdollisesti jo joulukuussa.
Sen sijaan esimerkiksi BMW ei tule asentamaan kosketusnäyttöjä autoihinsa jälkikäteen, vaan ostajalle on annettu 500 euron hyvitys autosta.
Puolijohdepula on seurausta tuotantolaitosten vaikeuksista vastata puolijohteiden kysyntään. Koronapandemian vuoksi sirujen tuotantomäärät laskivat, mutta samaan aikaan koteihinsa jääneet ihmiset alkoivat hankkia elektroniikkaa aiempaa enemmän. Ongelmien pelätään jatkuvan pitkälle ensi vuoteen.