Autoteollisuutta piinaavan sirupulan vaikutukset eivät ota hellittääkseen. Sähköautoja valmistava Tesla on yksi monista tuotantokompromisseja autotehtaillaan tehneistä yhtiöistä.
Viime syksynä BMW vahvisti, että joissain sen uusissa autoissa ei ole sirupulasta johtuen lainkaan kosketusnäyttöjä. Amerikkalainen
General Motors puolestaan ilmoitti marraskuussa, ettei se toistaiseksi lisää puhelinten langattomia latureita autoihinsa.
Viime keväänä Peugeot siirtyi analogisiin mittaristoihin joissain malleissaan.
Lue myös: Tesla-pomo Elon Musk myönsi viimein: "Emme olettaneet sen olevan niin vaikeaa"
Marraskuussa kävi ilmi, että Tesla on toimittanut uusia autojaan jopa tyystin ilman USB-portteja. Näin ollen autoissa ei ole ollut mahdollista esimerkiksi ladata puhelintaan tai käyttää muitakaan auton USB-väyläänluottavia laitteita.
Kahdesta ohjausyksiköstä toinen puuttuu
Vaikka Tesla onkin kyennyt paikkaamaan sirupulan aiheuttamia hankaluuksia autojensa tuotantoketjussa paremmin kuin moni muu autovalmistaja, kertoo yhdysvaltalainen uutiskanava CNBC sen joutuneen jättämään nyt myös muita komponentteja pois autoistaan. Toiminnassa ei tosin sinällään ole mitään yllättävää tai erikoista, vaan tällaiset päätökset ovat osa sirupulan aiheuttamassa tilanteessa luovimista myös muilla valmistajilla.
CNBC uutisoi Teslan poistaneen kymmenistä tuhansista autoistaan toisen kahdesta elektronisesta ohjausyksiköstä, joita on ollut tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa autojen ajaessa nykyistä autonomisemmin. CNBC kertoo, että toisen ohjausyksikön poistaminen tarkoittaa, etteivät nämä autot kykene saavuttamaan autonomisen ajamisen kolmostasoa ilman huoltoreissua ja puuttuvan ohjausyksikön asentamista.
Sen sijaan molemmilla ohjausyksiköillä varustettujen autojen autonomisia ominaisuuksia voidaan tulevaisuudessa parantaa pelkällä ohjelmistopäivityksellä, koska tarvittava rauta löytyy jo autosta.
Tällä hetkellä toinen ohjausyksikkö on ollut periaatteessa ylimääräinen, vaikkakin sitä on voitu hyödyntää silloin, jos ensimmäinen ohjausyksikkö on jostain syystä vioittunut. Ohjausyksikön puuttumisella ei ole vaikutusta autojen tämänhetkiseen toimintaan.
Ei halunnut kertoa asiasta
Toinen ohjausyksikkö on poistettu joistain Kiinassa valmistetuista Model 3- ja Model Y -malleista. Näitä autoja on myyty tiettävästi Kiinassa, Australiassa, Isossa-Britanniassa ja Saksassa sekä muualla Euroopassa.
CNBC:n haastatteleman kahden työntekijän sekä näkemänsä sisäisen kirjeenvaihdon perusteella päätöksen syynä oli paine yltää vuosineljänneksen myyntitavoitteisiin.
Tesla oli CNBC:n mukaan tehnyt myös päätöksen, ettei se kerro asiasta kuluttajille. Myös USB-porttien puute selvisi ainakin osalle Model 3- ja Model Y -omistajista vasta heidän törmättyä netissä muiden kertomuksiin.
Lähde: CNBC