Oikein käytettynä penkinlämmitin on erinomainen mukavuusvaruste Suomen oloissa paitsi talvella – myös koleina syys- ja kevätpäivinä.
Kysymys: Voiko penkinlämmitintä käyttää väärin? Entä liittyykö sen käyttämiseen jotain riskejä?
Vastaus: Penkinlämmittimen käyttöön liittyy erilaisia uhkakuvia, joita on luettavissa internetin syövereistä pilvin pimein: siittiöiden tuhoutuminen, palovamman kaltaiset iho-oireet sekä tulipalot nousivat esiin ensimmäisten joukossa, kun asiaa hakukoneella selvittelin.
Esitettyjen uhkakuvien toteutuminen edellyttää penkinlämmittimen väärinkäyttöä tai siinä olevaa vikaa – sen sijaan oikein käytettynä toimiva penkinlämmitin on erinomainen mukavuusvaruste Suomen oloissa. Mihinkään hysteriaan ei siis ole tarvetta.
Älä lämmitä tarpeettoman pitkään
Todellinen tarve penkinlämmittimelle on, kun tullaan sisään kylmään autoon. Vaikka sisätilanlämmitin tai polttoainetoiminen lisälämmitin olisivatkin lämmittäneet auton sisätilat, on itse penkki usein tosi kylmä ja siihen istuminen tuntuu epämiellyttävältä – nahkapenkille istahtaminen erityisen epämiellyttävältä. Penkinlämmitin tekisi mieli kytkeä päälle heti, mutta auto kannattaa kuitenkin käynnistää ensin. Mikäli penkinlämmittimen kytkee ennen käynnistämistä, saattaa se imaista vajaasta tai huonosta akusta juuri sen kriittisen virran, jota tarvittaisiin auton käynnistymiseen.
Polttomoottoriautoista poiketen joissakin sähköautoissa penkinlämmitin on mahdollista ajastaa toimimaan yhdessä esilämmityksen kanssa, jolloin jo autoon tultaessa päästään istahtamaan lämpimään penkkiin. Niissä sähköautoissa, joissa kyseinen ominaisuus on, pääsääntöisesti ladataan myös 12 V akkua esilämmityksen aikana. Tällä pyritään varmistamaan, että ko. akun varaustila pysyy riittävänä auton "käynnistämiseksi" eli saattamiseksi Ready-tilaan.
Kun istuin on mukavan lämmin, voi penkinlämmittimen kytkeä pois päältä. Istuin on jo lämmennyt ja sen päällä istuva kuljettaja tai matkustaja saa aikaan sen, ettei se enää pääse jäähtymään häiritsevän kylmäksi. Välttämällä penkinlämmittimen tarpeettoman pitkää käyttöä, saadaan pienennettyä virrankulutusta. Kun virtaa kuluttavia laitteita on päällä vähemmän, myös latausvastus on pienempi. Tämä vaikuttaa luonnollisesti polttoaineenkulutukseen.
Lue myös: Nostaako lakko toteutuessaan polttoaineiden hintoja? Asiantuntija varoittaa hamstrausmokasta
Kosketusnäyttö tuo kylmällä omat haasteensa
Monissa tämän päivän autoissa penkinlämmittimiäkin ohjataan kosketusnäytön kautta. Monesti, varsinkin kovilla pakkasilla, kosketusnäyttö heräilee auton käynnistämisen jälkeen käyttökuntoon varsin hitaasti, mikä pitkittää istuinlämmittimien päälle kytkemistä.
Osassa autoja on kuitenkin mahdollista asetusvalikosta valita istuinlämmittimien automaattinen päällekytkentä autoa käynnistettäessä. Sen ansiosta penkki tai penkit alkavat lämmetä heti, kun auto käynnistetään. Kun sitten muutaman kilometrin ajon jälkeen on aika sammuttaa lämmittimet, on kosketusnäyttökin jo sopivasti heräillyt ja käytettävissä.
Oikein toimimalla pystyt vaikuttamaan käyttöikään
Kun istuinlämmitintä ei käytetä turhaan, säilyvät myös selkä- ja istuinosan sisällä olevat lämmityselementit pidempään käyttökunnossa. Penkinlämmitintä ei tulisikaan jättää milloinkaan päälle, jos kyseisellä istuimella ei ole matkustajaa. Uudempien autojen istuimissa onkin usein tunnistimia, jotka ohjaavat myös lämmittimen päälle kytkeytymistä sen mukaan, istuuko penkillä joku vai ei – vanhemmissa autoissa tämän kaltaista tekniikkaa taas useinkaan ei ole.
Jos lämmitin on päällä tarpeettomasti, lämpenee ja rasittuu lämmityselementti aivan turhaan – pahimmassa tapauksessa useita viikkoja – kuljettajan havaitsematta asiaa. Vastaavasti, jos istuimeen on kiinnitetty lastenistuin tai sille on asetettu jokin esine, esimerkiksi laukku, saattaa lämmityselementti ylikuumentua tai vaurioitua, mikäli penkinlämmitin on unohtunut päälle.
On tärkeää huomata, ettei auton istuinta saa kuormittaa pistemäisellä kuormalla eli esimerkiksi olemalla istuimella polvillaan, vaikkapa autoa siivotessa. Pistemäinen rasitus hajottaa lämmityselementin helposti.
Näin lopuksi suosittelen vielä tutustumaan auton käyttöohjeeseen – myös istuinlämmittimien osalta.