Volkswagen on valinnut maa- ja biokaasun tulevaisuutensa käyttövoimaksi sähkön rinnalle. Suomessa Volkswagen-henkilöautomallistossa kaasuautoja on ollut myynnissä vuodesta 2009 alkaen ja Volkswagen-hyötyautomallistossa vuodesta 2007.
Kaasumoottori tuottaa 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidi- eli CO2-päästöjä kuin tavallinen bensiinimoottori. Kaasu myös palaa puhtaammin ja tuottaa merkittävästi vähemmän typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Maakaasun palaessa ei synny pölyä, nokea eikä raskasmetalli- tai rikkipäästöjä.
Volkswagen on uusinut kaasukäyttöiset mallit ja lisännyt kolmannen kaasusäiliön Polo TGI:hin ja Golf TGI:hin. Uudistus mahdollistaa aiempaa pidemmät toimintamatkat.
Volkswagenin 1,4 TGI -moottorin korvaava uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu TGI-maakaasumoottori perustuu samankokoiseen TSI-bensiinimoottoriin. Golfiin on tarjolla 1,5-litrainen TGI, kaasu-Polossa moottori on litrainen.
Lue myös: Tässä tulee uusi Volkswagen Passat – kännykkä korvaa avaimen, ratti tunnistaa kosketuksen
Kaasumoottorin suorituskyky ja palamisprosessin taloudellisuus on optimoitu yhdistämällä korkea puristussuhde, edistynyt start-stop-järjestelmä, viimeisimmän sukupolven muuttuvageometrinen VTG-turboahdin sekä Miller-työkierto, jossa imuventtiili on osittain auki vielä puristuksen aikana. Se auttaa parantamaan moottorin hyötysuhdetta ja lisää vääntöä alakierroksilla.
Volkswagenin kaasumalliston autot on optimoitu maa- ja biokaasulle, joten ne käyttävät aina ensin kaiken tarjolla olevan kaasun. Sen loppuessa järjestelmä vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle. Kymmenessä pakkasasteessa ja sitä kylmemmässä moottori käy ensin hetken bensiinillä.
Lähde: Volkswagen
Artikkelia ja otsikkoa muokattu 11.2.2019: Polo saapuu tarjolle 1,0 TGI -moottorilla, 1,5-litrainen TGI löytyy muun muassa Golfista.