Volvo-pomolla oli epäilyksensä yhtiön ensimmäisestä täyssähköautosta. Reseptiä piti kaiken lisäksi korjata siinä vaiheessa, kun Tesla toi markkinoille Model 3:n.
Volvon teknologiajohtaja Henrik Green kertoi Automotive News Europen haastattelussa, kuinka Tesla Model 3 pakotti ruotsalaisvalmistajan tekemään ison muutoksen sen ensimmäiseen sähköautoon.
Greenin mukaan Volvo XC40 Rechargen kehitystyö oli suurin piirtein puolivälissä, kun kävi ilmi, että Tesla oli iskenyt Model 3:een yli 70 kilowattitunnin akun.
Lue myös: Tässä se nyt on! Volvo esitteli ensimmäisen sähköautonsa – tarkka Suomi-hintakin jo tiedossa
– Olimme olleet siinä uskossa, että meillä oli hyvä tasapaino auton hinnan ja akun koon suhteen, mutta Model 3 sai meidät ajattelemaan, että ehkäpä Teslalla on pointti, Green kertoi.
Volvo ei jäänyt aikailemaan, vaan lisäsi täyssähköisen XC40:n akuston kennojen määrää. Ruotsalaisten ensimmäiseen sähköautoon oli määrä tulla noin 60 kilowattitunnin akku, mutta päätyi kasvattamaan sitä 78 kilowattituntiin.
1:48
– Se nostaa hieman hintaa, mutta lisää myös toimintamatkaa, joten olemme nyt aika tasoissa Model 3:n kanssa.
Volvo XC40 Rechargen suorituskykyisimmän ja ensimmäisenä myyntiin saapuvan version, P8 AWD:n, hinnat lähtevät 62 593 eurosta. Se tarjoaa Tesla Model 3:n perusmallin tapaan reilun 400 kilometrin toimintamatkan täydellä latauksella.
Model 3:n tehokkain Performance-versio maksaa Suomessa noin 65 000 euroa, ja sen toimintamatka yhdellä latauksella on 530 kilometriä.
"Pidin sitä uhkapelinä"
Green teki uutuusmallista myös toisen mielenkiintoisen paljastuksen. Hän ei nimittäin ollut lainkaan varma siitä, oliko XC40 oikea valinta Volvon ensimmäiseksi täyssähköautoksi, kun päätös kolme vuotta sitten tehtiin.
– Pidin sitä uhkapelinä, mutta nyt tiedän sen olleen oikea päätös.
Lähteet: Automotive News Europe, Volvo, Tesla