Venäjän taloustilanne näkyy erityisesti VR:n loppuvuoden matkustajamäärissä.
VR:n matkustajaliikenne on vähentynyt koko vuonna, mutta VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan joulupyhinä venäläismatkailijoiden määrä on vähentynyt selvästi.
– Jos katsotaan koko vuotta, niin olemme 10 prosenttia miinuksella, jos pelkästään joulukuuta, niin 30 prosenttia miinuksella. Nyt puhutaan kokonaisliikenteestä. Suomen ja Venäjän välillä kulkeva Allegro ja joulunpyhät ovat noin miinus 15 prosenttia, Aro kertoi MTV:n Huomenta Suomessa.
VR:n vuoden 2014 toisessa osavuosikatsauksessa arvioitiin Kaukoliikenteen matkojen määrän laskeneen lähes kuusi prosenttia vuoden 2014 ensimäisellä puolikkaalla. Kotimaassa syyksi arvioitiin heikkoa taloudellista tilannetta. VR:n toisessa osavuosikatsauksessa mainittiin, että jo viime vuonna kesäkuuhun mennessä Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä Allegron matkojen määrä oli laskenut 14,4 prosenttia.
VR:n mukaan Venäjän liikenteen tippuviin lukuihin syynä on pääosin ruplan heikko kehitys.
Vuoden vaihteen tippunutta matkustajamäärää erityisesti Venäjän suunnalta selittää Aron mukaan yhä pitkälti heikko rupla.
– Varmasti Venäjällä ihmiset miettivät, että mihin rahaa käyttävät. Olemme tulleet hinnoilla hieman vastaan, mutta on muistettava, että onhan siinä junalippujen lisäksi hotellit ja muut kun vaikuttaa matkan kokonaishintaan.
Vaikka Venäjän talouskriisi jatkuisi pitkäänkin ja ruplan heikko kehitys jatkuisi, niin se ei Aron mukaan muuta VR:n Venäjä-strategiaa.
– VR on toiminut kymmeniä vuosia Venäjällä. Nyt mietitään kovasti, miten tänä vuonna matkustajia saadaan junaan. Paljon toimenpiteitä on tulossa. Ei se strategiaa muuta. Allegro tulee kulkemaan siinä ja kumpikin osapuoli, myös siis Venäjän Rautatiet, on sitoutunut tähän.
VR: Olemme valmiita kilpailutuksen avaamiseen
Rautateiden avaaminen kilpailulle avautuu Suomessa pikkuhiljaa. Vuonna 2007 kotimainen tavaraliikenne avautui kilpailulle, kilpailu lähiliikenteessä avautuu vuonna 2018. Aron mukaan VR on valmistautunut jo pitkään
– Kilpailun uhka on jo ajanut toimimaan meitä eri tavalla. Meidän täytyy olla siihen valmiita. Viisi vuotta sitten asetetut tavoitteet tulee täyttymään jo ennen kilpailutuksen avaamista. Tulemme olemaan valmiita siihen.
– Suomalaisen matkustajan täytyy odottaa VR:ltä mutta myös viranomaisilta, että tämä kilpailutus tehdään niin, että se matkustaja hyötyy.
Euroopassa rautatieliikenteen avaaminen kilpailulle on käynyt monivaiheisesti. VR on seurannut muutosta mielenkiinnolla.
– Suomessa kilpailutus avataan suhteellisen rauhallisesti verrattuna moneen muuhun maahan, ja se on viisas päätös. Kaikilla on aikaa varautua siihen ja muuttaa tekemistään. Kiinnittäisin huomiota siihen, että pelkästään VR:n ei tarvitse muuttua, vaan myös viranomaisten, liikenneviraston ja liikenteen turvallisuusviraston. Heillä on paljon vastuuta.
Aro ei suoraan sanonut MTV:n Huomenta Suomessa, että kilpailutuksen avaaminen toisi junalippuihin hinnanalennuksia.
– On esimerkkejä että hinnat ovat tippuneet. Korostaisin silti sitä rataverkon investointia kilpailutuksen avaamisen yhteydessä. Silloin saadaan hyvä tulos.
Aro korostaa rataverkon toimivuutta
– Kilpailu sinänsä ei tuo rautatiematkustajille juurikaan mitään. Tärkeää on, että samassa yhteydessä investoidaan rataverkkoon. On tutkimuksia siitä, että rataverkkoon investointi ja rakentaminen tuovat lisää matkustajia.
VR:n toimitusjohtaja tunnustaa, että ennen kilpailun avaamistakin, on jatkuvasti kehitettävää.
– Meillä on kalustoa ja rataosuuksia, missä on vielä kehittämistä. Esimerkiksi Rantarata on ollut tänä syksynä huono. Selvästi täsmällisyys siellä on huonompi kuin muualla.