Rallin MM-sarjan tiimit ovat tuohtuneet kauden 2022 avaavan Monte Carlon MM-rallin aikataulusta. Tulevaksi vuodeksi MM-karkeloihin saapuvat uudet
Rally1-hybridiautot ovat ensi kertaa tositoimissa juuri Monte Carlossa.
Rallin huoltoparkki muuttaa Gapin kaupungista Alppien juurelta Välimeren rannalle Monacoon. Kisa alkaa perinteisesti torstai-iltana kahdella pimeässä ajettavalla pätkällä. Perjantain aikataulu on kuitenkin suututtanut WRC-tallipomot.
LUE MYÖS: Rallin MM-sarjaan astuu voimaan merkittävä muutos – Kalle Rovanperä ja Jari-Matti Latvala kertovat mullistuksesta
Perjantaina ohjelmassa on viisi erikoiskoetta Meri-Alppien pohjoispuolella, mutta päivähuoltoa ei ole ollenkaan. Erikoiskokeiden välissä on vain renkaanvaihtopiste Puget-Théniersin kylässä ennen päivän toista lenkkiä.
– Puhun nyt ensimmäistä kertaa pahaa Monte Carlon rallista ja toivottavasti tämä on myös viimeinen kerta. En ole koskaan nähnyt niin typerää juttua kuin se, että perjantaina ei ole päivähuoltoa. Tässä on ihan selvästi ollut kommunikaatiokatkos autonvalmistajien, MM-sarjan promootioyhtiön ja FIA:n kesken, Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo puhisee Dirtfishin sivuilla.
– Tämä on iso ongelma. Tällainen kommunikaation puute ei ole hyvä tapa aloittaa MM-sarjan uusi aikakausi. Toivottavasti he pystyvät vielä muuttamaan aikataulua, Adamo jatkaa.
Tallit pelkäävät, että jo perjantain aamupäivän lenkin jälkeen moni Rally1-auto voisi kaivata isompaakin huoltoa, koska uutta teknologiaa ei ole aiemmin kisakäytössä kokeiltu.
– Onhan se helvetinmoinen haaste. Jo nykyisten autojen kanssa on vaikeaa startata Monte Carloon aamulla ja selvitä päivä läpi ilman huoltoa. Se kisa voi nimittäin varsinkin uuden auton kanssa tarjota monenlaista haastetta, M-Sport Fordin tallin nokkamies Malcolm Wilson säestää Hyundai-pomoa.
– Se tulee varmasti olemaan suurin haaste, mitä olemme kokeneet vuosiin, Wilson jatkaa.
Dirtfishin tietojen mukaan Monte Carlon rallin jäljestäjä ACM on järjestämässä neuvotteluita tallien kanssa ongelman ratkaisemiseksi.