Metronkuljettajat kokevat, että työn vaatimukset ovat kasvaneet kohtuuttomasti länsimetron liikenteen alkamisen jälkeen, kertoo Yle.
Ylen haastattelema metronkuljettaja kertoo, että täysiä junia ajetaan sekuntiaikataululla ja pienetkin myöhästymiset johtavat seuraamuksiin.
Kuljettajat väsyvät ja jäävät sairaslomalle ja moni on jättänyt työpaikkansa. HKL yrittää paikata työvoimapulaa teettämällä jatkuvasti ylitöitä. Työvuorot vaihtelevat Ylen mukaan miten sattuu.
Myös vastuu stressaa kuljettajia.
– Sinä ajat seitsemän miljoonan euron junaa kahden tuhannen euron palkalla. Jos sille junalle jotain teet omalla toiminnallasi, niin sen maksat omalla palkallasi, yksi kuljettajista sanoo.
Toimitusjohtaja kiistää kuljettajapulan
Torstaiaamuna 15 metron lähtöä oli peruttu kuljettajapulan takia. HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski kiistää Ylellä, että mitään kroonista kuljettajapulaa olisi.
– Metron junankuljettajat riittävät tällä hetkellä aikataulun mukaisen liikenteen hoitoon. Sairauspoissaoloja on kuitenkin viime päivinä ollut keskimääräistä enemmän, eikä niitä ole pystytty paikkaamaan kuljettajilla, jotka olisivat halunneet tehdä vuoroja ylitöinä, Lehmuskoski kertoo Ylelle.
Hän sanoo, että metronkuljettajien sairauspoissaolojen määrä on samalla tasolla kuin vastaavilla työntekijäryhmillä julkisella sektorilla.
Lehmuskoski uskoo, että jatkossakin joitain metrovuoroja jää ajamatta.
– Syitä on lukuisia, eikä kaikkea pystytä poissulkemaan. Mutta henkilökuntapulaan liittyvät ongelmat ratkeavat viimeistään, kun seuraava metronkuljettajakurssi valmistuu.