Puhemiehen tehtävä on arvostettu Suomen eduskunnassa. Se sijoittuu hierarkiassa toiseksi presidentin ja pääministerin väliin.
Todennäköisesti seuraava puhemies on perussuomalaisten Jussi Halla-aho, jota puolue esittää tehtävään.
Kokosimme tähän artikkeliin, mitä puhemiehestä ja puhemiehen tehtävistä on hyvä tietää.
1:12
Mikä puhemies?
Puhemies johtaa eduskunnan puhetta. Hän kutsuu koolle täysistunnot, esittelee niissä asiat ja valvoo, että asioita täysistunnossa käsiteltäessä noudatetaan perustuslakia.
Puhemies tekee myös äänestysesitykset sekä päättää asioiden lopullisesta käsittelyjärjestyksestä.
Puhemies itse ei osallistu eduskunnan äänestyksiin.
Puhemies toimii myös eduskunnan keskeisimpien toimielinten eli puhemiesneuvoston ja kansliatoimikunnan puheenjohtajana.
Lisäksi puhemiehistö tarkastaa muun muassa täysistuntojen pöytäkirjat.
Puhemies on valtakunnan hierarkiassa toinen pääministerin ja presidentin välillä.
– Sillä heijastetaan eduskunnan asemaa korkeimpana valtioelimenä ja kansan tahtoa edustavana laitoksena, kertoo Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä.
Lue myös: Onko edessä lakkojen syksy? Näin työntekijä- ja työnantajajärjestöt ruotivat Orpon hallituksen ohjelmaa
Miten valitaan?
Eduskunta valitsee puhemiehen valtiopäivien ensimmäisessä istunnossaan, jossa puhetta johtaa iältään vanhin eduskunnan jäsen, niin sanottu "ikäpuhemies".
Ehdokkaan tulee saada yli puolet hyväksytyistä äänistä. Vakiintuneen tavan mukaan puhemies valitaan hallituksen toiseksi suurimmasta puolueesta.
Samassa yhteydessä valitaan ensimmäinen ja toinen varapuhemies. Ensimmäinen puhemies valitaan tavallisesti suurimmasta hallitus puolueesta ja toinen varapuhemies suurimmasta puolueesta, joka ei vielä ole saanut puheenjohtaja paikkaa. Tällä kertaa toinen varapuhemiespaikka on siis menossa SDP:lle.
Puhemies, varapuhemiehet ja valiokuntien puheenjohtajat muodostavat puhemiesneuvoston.
1:55
Kenet tehtävään voidaan valita?
Puhemiehen tehtävään pääsemiseksi ei ole samanlaisia vaatimuksia kuin ministerillä. Ministerin tulee olla "rehelliseksi ja taitavaksi" tunnettuja Suomen kansalaisia.
Tehtävään tulee saada kuitenkin poliittista luottamusta eduskunnalta.
Ensimmäisellä ja toisella kierroksella puhemiehen tulee saada yli puolet hyväksytyistä äänistä. Kolmannella kierroksella valitaan eniten ääniä saanut ehdokas.
Puheenvuorot
Täysistunnossa puhemies jakaa puheenvuorot ilmoittautumisjärjestyksessä.
Suullisella kyselytunnilla, joka pidetään tavallisesti torstaisin kello 16, järjestelystä kuitenkin poiketaan.
Tällöin puhemies myöntää puheenvuoroja harkintansa mukaan edustajille lyhyttä kysymystä varten ja ministereille vastauspuheenvuoroja edustajien kysymyksiin.
Puhemies toteaa keskustelun käsiteltävästä aiheesta päättyneeksi, kun hän katsoo keskustelun riittävän.
Lue myös: Köyhyystutkija arvioi, mitä tulevan hallituksen suunnittelemat leikkaukset tarkoittavat pienituloisille: “Paljon ongelmia toimeenpanossa”
Valta
Puhemies ei käytä valtaa äänestyksissä, sillä hän ei äänestä. Puhemiehen tulee myös pysyttäytyä päivän politiikan ulkopuolella.
Sen sijaan eduskunnan käytäntöihin hän pystyy vaikuttamaan.
– Puhemiehellä on paljon valtaa siihen, miten eduskunnan täysistunnoissa ja asioiden käsittelyissä edetään, mutta kääntöpuolella on se, että puhemies ei osallistu keskusteluun eikä osallistu äänestyksiin. Hänen edellytetään toimivan täysin puolueettomasti suhteessa eduskunnassa edustettuina oleviin puolueryhmiin, Jokisipilä sanoo.
– Ollaan puoluepoliittisen kamppailun yläpuolella, Jokisipilä tiivistää.
Palkkio
Puhemiehen tehtävän painoarvo näkyy myös palkkiossa. Alkavalla vaalikaudella puhemies tienaa 14 448 euroa kuukaudessa ja varapuhemiehetkin 11 266 euroa kuukaudessa.
Kansanedustajan palkkio on huomattavasti pienempi: 7137 euroa kuukaudessa.
Neljän eduskuntavuoden jälkeen edustajan palkkio kohoaa 7494 euroon ja 12 vuoden jälkeen 7993 euroon kuukaudessa. Lisäksi voi saada lisiä esimerkiksi valiokunnan tai eduskuntaryhmän puheenjohtajuudesta.
Ministerin palkkio puolestaan vastaa varapuhemiehen palkkiota ja pääministerin puhemiehen palkkiota.
Kansanedustajina toimiville ministereille maksetaan lisäksi kansanedustajan palkkiota ja kulukorvausta. Eduskunta pidättää ministeriksi valituilta kansanedustajilta puolet kansanedustajan palkkiosta ja kulukorvauksesta.