Pysäköintialueilla sattuu Suomessa kymmeniätuhansia liikennevahinkoja joka vuosi. Tällaisessa kolarissa syntyvän vaurion korjauskustannukset ylittävät usein tuhatkin euroa.
Kuten jo aiemmin kerroimme, ovat pysäköintialueet kaikkein riskialtteimpia paikkoja liikenteessä. Matalalla vauhdilla sattuvista törmäyksistä selvitään kuitenkin yleensä ilman loukkaantumisia, mutta peltikolari voi silti keskeyttää matkanteon – ja käydä kalliiksi.
– Harmittomalta näyttävän kolhun korjauskustannukset voivat nousta yllättävän suuriksi, jos peltiä pitää oikoa ja esimerkiksi erikoismaalipintaa tai tekniikkaa uusia. Tyypillinen korvaamamme auton pysäköintivahinko maksaa noin tuhat euroa, sanoo vakuutusyhtiö LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri yhtiön tiedotteessa.
Ajoneuvot ovat parkkipaikoilla lähempänä toisiaan kuin liikenteessä keskimäärin. Kolhu voi syntyä pelkästään avaamalla oven naapurin kylkeen.
Lue myös: Näin uuden tieliikennelain ennakointivelvollisuutta odotetaan toteutettavan käytännössä
Haastavia ovat myös tilanteet, joissa peruutetaan tai väistetään toista ajoneuvoa pysäköintialueen ajoväylällä. Jos siis mahdollista, auto kannattaa ajaa niin sanottuun palomiesparkkiin.
Täällä kolisee eniten
LähiTapiola on selvittänyt Onnettomuustietoinstituutti OTIn datasta kunnat, joissa ajetaan kaikkein eniten parkkipaikkakolareita. Ei ole yllätys, että kaikkein eniten kolisee pääkaupunkiseudulla ja muissa Uudenmaan kunnissa, mutta ei peltipusuilta vältytä muuallakaan.
Helsingissä sattui vuonna 2019 peräti 9,0 prosenttia kaikista Suomen parkkipaikkakolareista, sillä niitä ilmoitettiin yhteensä 3 989 kappaletta. Havereita raportoitiin yli 2 000 kappaletta myös Espoossa (2 287) ja Vantaalla (2 080).
Seuraavaksi eniten parkkipaikoilla kolisteltiin Oulussa (1 910), Turussa (1 895), Tampereella (1 873), Jyväskylässä (1 235), Kuopiossa (1 102), Lahdessa (1 064) sekä Joensuussa (739).
Lue myös: "Sadasta autosta neljä oli pysäköity peruuttamalla ruutuun" – arvaatko, minkä alojen ammattilaisia kuljettajat olivat?
Lähde: LähiTapiola