Käytöstapoja ei tulisi unohtaa arjen kiireiden keskelläkään.
Ruokakaupassa ei välttämättä haluta viettää enempää aikaa kuin on pakko. Kiireessä käytöstavat saattavat unohtua, mistä koituu mielipahaa muille asiakkaille ja henkilökunnalle.
Ostoksille mennessä ei toki tarvitse pukeutua parhaimpiinsa tai tervehtiä tuntemattomia, mutta kanssaeläjien kunnioittamisen tulisi olla itsestäänselvyys. Aina näin ei kuitenkaan ole.
Huffington Postin haastattelemat etikettiasiantuntijat kertoivat törkeimmät asiat, joita ovat havainneet ruokakaupoissa tehtävän.
1. Pikakassalle täyden ostoskorin kanssa
Viime vuosina kaupoissa yleistyneet itsepalvelukassat soveltuvat rajallisen laskutilansa vuoksi ensisijaisesti pienille ostoksille.
Ruuhka-aikoina itsepalvelukassan käyttäminen ohituskaistana voi johtaa entistä pahempaan tungokseen, kun asiakkaalla kuluu aikaa viivakoodien lukemiseen ja ostostensa pakkailuun.
Lue myös: Huijaavatko suomalaiset itsepalvelukassoilla? Kysyimme kaupoilta: "Esiintyy kaikenlaisia yrityksiä..."
2. "Liikennesääntöjen" sivuuttaminen
Ruokakauppa ei ole maantie, mutta marketin käytävilläkin liikennesäännöt on hyvä pitää mielessä välttääkseen kärryjen ja ihmisten törmäykset. Hyllyjen välissä kannattaa kulkea käytävän oikealla puolella, olla tukkimatta muiden reittiä ja välttää äkkinäisiä käännöksiä tai pysähdyksiä.
Mikäli ruokaostoksilla törmää tuttuun henkilöön, jonka kanssa haluaa jäädä juttelemaan, suosittelee amerikkalainen etikettiasiantuntija Jodi Smith siirtymään sivummalle.
3. Tuotteiden turha koskettelu
Etenkin koronapandemian jälkimainingeissa ajatus ventovieraista koskettelemassa omaan suuhun päätyviä ruokia voi ymmärrettävästi puistattaa. Hyvien tapojen mukaista onkin olla koskettelematta, haistelematta, saati maistamatta tuotteita, joita ei sitten ostakaan.
Mikäli haluaa joka tapauksessa tietää, onko esimerkiksi ostoaikeen kohteena oleva avokado sopivan pehmeä, voi sen tehdä hygieenisemmin muovipussia käsisuojana käyttäen.
Lue myös: Nälkä yllätti Marikan kaupassa, söi vahingossa työntekijän vanukkaan – ymmärrystä ei kaikilta heru: "En ole ikinä tajunnut ihmisiä, jotka syövät tuotteita ennen maksua"
4. Liian lähelle meneminen
Korona-aikana tutuksi tulivat kauppojen lattiaan kiinnitetyt muistutukset parin metrin turvaväleistä. Arkipäiväistymisestään huolimatta korona ja muut pisaroiden välityksellä tarttuvat taudin leviävät yhä, minkä vuoksi tuntemattomien ihmisten iholle ei julkisilla paikoilla tulisi edelleenkään pyrkiä.
Vaikkei tauteja pelkäisi, voi liian lähelle tuleva ihminen aiheuttaa toisessa muutoinkin epämiellyttäviä tunteita.
Katso, miten pärskeet leviävät ruokakaupassa. Juttu jatkuu videon alla.
0:49
5. Tuotteiden nappaaminen muiden kärryistä
Röyhkeyden huippu on napata toisen asiakkaan ostoskoriin tai -kärryyn jo laittamia tuotteita. Vaikka kyseessä olisi viimeinen tarjouspakkaus ja sen napanneen henkilön huomio olisi muualla, ei toiselta tule anastaa.
6. Kassajonon hidastaminen
Puhelimeen puhuminen kassajonossa todennäköisesti hidastaa maksamista. Kännykän räpläämisen sijaan etikettiasiantuntija Diane Gottsman suosittelee ottamaan maksukortin esiin valmiiksi, jotta jono etenee sulavasti.
Hän ei myöskään lähtisi juoksemaan marketin toiselta puolelta unohtuneita tuotteita, jos kärryyn päätyneitä ostoksiaan on jo maksamassa. Myös tällainen toiminta viivästyttää muiden asiakkaiden kauppareissua.
Lue myös: Virve, 34, säästää huomattavia summia ruokaostoksilla – tekee päinvastoin kuin usein neuvotaan: "Menee suurin piirtein neljä euroa päivässä"
7. Tuotteiden pistäminen väärille paikoille
Mikäli ostoskoriin on päätynyt tuote, jonka tajuaakin myöhemmin olevan tarpeeton, ei sitä tulisi jättää minne vain lojumaan.
Esimerkiksi kuiva-ainehyllylle jätetty maitotuote tai pakaste muuttuu nopeasti käyttökelvottomaksi, minkä lisäksi väärään paikkaan päätyneiden tuotteiden vieminen oikeaan osoitteeseen vie kaupan työntekijöiden aikaa.
Parasta on, jos yksinkertaisesti vie turhan tuotteen takaisin sinne, mistä sen ottikin. Vaihtoehto on pyytää apua myymälän työntekijältä.
8. Ympäristön huomiotta jättäminen
Jos perheen pienimmät ovat kauppareissulla mukana, tulee aikuisen huolehtia myös heidän käytöksestään. Käytävillä ei tulisi juosta villisti eikä kaikkea näkemäänsä kosketella.
Hyviin tapoihin kuuluu myös muiden asiakkaiden huomioiminen. Mikäli havaitsee, ettei joku esimerkiksi pysty kurottamaan tai noukkimaan haluamaansa tuotetta, kannattaa tälle tarjota auttavaa kättä.
Lue myös: Kolme merkkiä lapsen ADHD:stä – näin ydinoireet voivat ilmetä
9. Ostoskärryjen jättäminen minne sattuu
Ympäri kauppaa tai parkkipaikkaa lojuvat ostoskärryt ovat paitsi epäsiisti näky myös turvallisuusriski, sillä ajatuksissaan kulkevan on helppo törmätä niihin. Lisäksi ympäri ämpäri jätettyjen kärryjen kerääminen vie henkilökunnalta aikaa muiden työtehtävien suorittamiselta.
10. Huono käytös parkkipaikalla
Käytöstapoja ei tulisi unohtaa auton ratin taakse istuessaankaan, vaikka matkaan olisi kuinka kiire. Parkkipaikalla annetaan tietä jalankulkijoille ja noudatetaan liikennesääntöjä. Invapaikalle kulkuneuvoaan ei tule jättää, mikäli siihen ei ole oikeutettu.
Lue myös: Ovela temppu saa sinut maksamaan enemmän tutusta ruokakaupan tuotteesta – on kuitenkin täysin laillista: "Tulee petetty olo"
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Katso videolta näppärä kikka, jolla saat imettyä ilmat pois ruoan säilömistä varten.
0:50
Lähteet: Huffington Post, Reader's Digest