Näyttelijä Satu Silvon perinteikäs kasvisravintola Silvoplee saa uuden osaomistajan. Food Camp Finland Oy on ostanut 45 prosenttia Helsingin Kalliossa toimivan ravintolayrityksen osakekannasta.
Food Camp tekee cateringia, konsultoi ja kouluttaa, järjestää ruokatapahtumia ja suunnittelee ja tuottaa sisältöjä ruoka-alan toimijoille. Se myös operoi lounasravintola Maritoria ja joitakin tilausravintoloita.
– Koronakurimus ei kohdellut hyvin Silvopleeta, kertoo Food Camp Finlandin toimitusjohtaja Riikka Kannas, joka tuntee Satu Silvon pitkältä ajalta.
– Kustannustuet eivät ihan osuneet sille, kun takana oli remontteja ja muuta. Lähdimme miettimään, miten voisimme olla mukana, että Silvopleellä olisi mahdollisuus jatkaa.
Kannas pitää Silvopleetä kasvisruuan suurena edelläkävijänä Suomessa. Se on totta, Silvoplee on perustettu jo vuonna 1999, jolloin se oli yksi Helsingin ensimmäisistä kasvisravintoloista. Silvopleeta pyörittävän Satumainen ravinto Oy:n liikevaihto ennen koronaa vuonna 2019 oli 1,5 miljoonaa euroa, viime vuonna vain 530 000 euroa.
Uusi omistaja ei aio puuttua ravintolan toimintaan, mutta tiedotteen mukaan Food Camp aikoo kaupallistaa Silvopleen brändin. Mitä se tarkoittaa?
– Esimerkiksi uusien ruokatuotteiden synnyttämistä ruokakauppoihin Silvopleen brändin alla eri muodoissa ja malleissa, ja myös horeca-sektorilla. Ja mahdollisesti myös uusien ravintoloiden avaamista. Kaikki mahdollisuudet ovat avoinna.
Nyt etsitään teollisuudesta sopivia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa tuotantoa voisi ruveta suunnittelemaan, Kannas kertoo. Hän korostaa, että ruuan mausta ei tingitä, eikä kaikkia Silvopleen tuotteita suinkaan voi siirtää ruokakauppaan.
– Eihän elävää ravintoa voi viedä kauppaan!
Elävä ravinto eli kypsentämätön, ravintopitoinen, paljon lehtivihreää sisältävä ruoka-aines on keskeinen osa Silvopleen tarjontaa. Silvopleessa ateria kootaan seisovan pöydän antimista ja sen hinta muodostuu painon mukaan.
Tämä sinänsä sopii kauppojen palvelutiskille hyvin.
– Siellä on nopea kiertoaika ja tuoreus ihan toisella tasolla.
Satu Silvo tulee kaupasta huolimatta jatkamaan ravintolan keulakuvana.
– Ehdottomasti. Se on hänelle tärkeää.