Ruoka-alan yritys Food Camp Finland Oy irtaantuu Olo Groupista ja perustaa samalla uudenlaisen ruokavaikuttajien verkoston Suomeen. Tavoitteena on saada Suomi entistä vahvemmin ruokamaailman kartalle.
Videolla: Tällä alalla olisi Suomessa töitä, mutta tekijöitä ei ole tarpeeksi – Riikka Kannas kertoo Mestarikoulu-kilpailusta, joka pyrkii palauttamaan ravintola-alan arvostuksen.
Arvostettu gastro catering- ja ruoka-alan yritys Food Camp Finland Oy irtautuu ravintoloistaan tunnetusta Olo Groupista. Jatkossa Food Camp on henkilöomistajiensa ja Ari Tolppasen perheyhtiö Aristo-Invest Oy Ab:n omistama.
Muutos mahdollistaa Food Campille uusia ulottuvuuksia, kuten ruokailukokemuksen muotoilun osaamisen vahvistamisen sekä verkostoitumisen laajasti erilaisten toimijoiden kanssa. Olo Group keskittyy omaan ydinosaamiseensa eli ravintolaliiketoiminnan kehittämiseen.
Food Campin omistavat jatkossa toimitusjohtaja Riikka Kannas, osakas Ani Ruuskanen, liiketoimintajohtaja Maija Niemelä, keittiömestari, Suomen Bocuse d’Or -edustaja Mikko Kaukonen ja uutena omistajana mukaan tulee sijoitusyhtiö Ari Tolppasen perheyhtiö Aristo-Invest Oy Ab.
– Olen todella innoissani tästä muutoksesta, jonka myötä olemme riippumattomia. Jatkossa voimme verkottua entistä laajemmin ravintoloiden ja muiden ruoka-alan toimijoiden kanssa. Fokuksemme on luoda asiakkaillemme inspiroivia kokemuksia laadukkaan ruoan äärellä paikasta, ajasta ja henkilömäärästä riippumatta, Food Campin toimitusjohtaja Riikka Kannas sanoo.
Ripaus mielikuvitusta ruokailuhetkeen: "Suomessa on aivan hirveän iso tarve sille, että pysähtyisimme ruoan äärelle"
Mitä ruokailukokemuksen muotoilulla sitten oikeastaan tarkoitetaan? Kannas tähdentää sen olevan ruokailun kokonaisvaltaista suunnittelua. Tavalliselle ihmiselle se voisi olla sitä, että käytetään ruokailuhetkeen hieman mielikuvitusta.
– Esimerkiksi eräissä asiakkaan ylioppilasjuhlissa ehdotin äidille, että entä jos hän muistaisi tytärtään puheessaan ja kertoisi, että ylioppilasjuhlien tarjoiluissa on jotain samaa, mitä oli hänen ristiäisissään. Äiti sitten muisti ristiäisistä ässäkeksit ja kertoi puheessaan, miten ne muistuttavat siitä päivästä, kun tytär sai nimen, Kannas selventää.
Olo Group on myynyt 45 prosentin osuutensa cateringiin, ruokailutapahtumiin ja konsultointiin keskittyvästä Food Camp Finlandista.Olo Groupiin kuuluvat Michelin-tähtiravintola Olo, Garden by Olo, ravintola Emo, ravintola Nude ja täyden palvelun edustushuvila Villa Störsvik. Lisäksi ryhmään kuuluu viinien verkkokauppa ja yrityspalvelu Bottlescouts.
Lopulta kaikille juhlavieraille jäi ylioppilasjuhlien tarjoiluista mieleen puheen ansiosta nuo ässäkeksit. Tarjoiluiden ympärille luotiin pieni tarina ja näin ruokailusta tuli uudenlainen kokemus.
– Suomessa on aivan hirveän iso tarve sille, että pysähtyisimme ruoan äärelle. Ruoka ei ole vain energiaa, vaan meidän tulisi nauttia siitä hetkestä. Kotona se voi tarkoittaa sitä, että katetaan pöytä nätisti tai laitetaan kynttilät palamaan.
Ruokavaikuttajat mukana ideoimassa
Ravintolamaailmaan vastaavanlaisia elämyksiä on kutsuttu ideoimaan ruoka-alan vaikuttajien verkosto. Heitä kaikkia yhdistää rakkaus ruokaan. Alustavasti mukana ovat jo Satokausikalenterin toimitusjohtaja Natalia Salmela, kasvisruoan kokonaisvaltainen asiantuntija Satu Silvo, kansainvälisiä tuulia ja viiniasiantuntemusta tuova Riikka Sukula sekä visuaalisuutta ja kokemuksellisuutta edustava taiteilija Johanna Oras. Vahvana vaikuttajana verkostossa tulee olemaan yksi Food Campin omistajista, keittiömestari, Suomen Bocuse d’Or -edustaja Mikko Kaukonen.
Natalia Salmela uskoo tuovansa verkostoon vahvaa sesonkiajattelua, digitaalisen maailman trendejä ja kuluttajien toiveita.
– Halusin olla verkostossa mukana, koska meillä Satokausikalenterilla on sama visio: tuoda ruokapöytiin entistä enemmän uutta, innostavaa ja poikkeuksellista ajattelua. Koen, että voimat yhdistämällä luodaan valtakunnallisesti puhuttelevia ruokailukokemuksia, Salmela sanoo.
Maailmalla ruokailukokemuksen muotoilu on jo tunnetumpaa ja esimerkiksi Hollannissa sitä voi opiskella yliopistossa. Alan pioneerina pidetään hollantilaista Marije Vogelzangia. Vogelzang on kiertänyt maailmaa jo lähes 25 vuotta saattaen ihmisiä yhteen ruoan äärelle. Hän on muun muassa koonnut jouluaterialle 40 ennestään tuntematonta, jotka näkivät toisistaan vain päät. Näin pukeutuminen ei vaikuttanut siihen, miten ihmiset toisensa kokivat.
– Jokainen sai lautasen, mutta yhdellä oli vain melonia, toisella kinkkua, kolmannella salaattia. Ihmiset eivät kaivanneet mitään ohjeistusta siihen, että he jakoivat ruokansa, Vogelzang kuvaili Ylen haastattelussa vuonna 2016.
Vogelzang on toiminut myös Food Camp Finlandin Riikka Kannaksen mentorina. Nyt Vogelzang on jälleen saapumassa Suomeen.
Suomi ruokamaailman kartalle
Ruokamuotoilun ammattilaisten palveluita hyödyntävät nykypäivänä myös kansainväliset yritykset. Riikka Kannas uskoo, että uudenlaisten ruokailuelämysten avulla Suomesta voi tulla entistä kiinnostavampi kansainvälinen ruokakohde.
– Haluamme laittaa Suomen ruokailumaailman kartalle entistä vahvemmin. Teemme tätä todella kunnianhimoisesti.
Myös omistaja Ari Tolppanen näkee asiassa avaimen menestymiseen.
– Näen korkealaatuisessa gastro cateringissä ja ruokailukokemuksen muotoilussa potentiaalia kasvulle. Ihmisillä on yhä useammin tarve sille, että ravintola tulee heidän luokseen, Tolppanen kuvaa.
Vaikka Food Camp Finland irtautuikin nyt Olo Groupista, yhteistyö ravintolayhtiön kanssa jatkuu.
– Olen kiitollinen Olo Groupille ja erityisesti arvostamalleni kollegalle ja hyvälle ystävälleni Pekka Terävälle menneistä vuosista. Ilokseni yhteistyömme jatkuu kumppaneina, vaikka omistuspohja muuttuu, Riikka Kannas sanoo.