Alkossa myydään alennuksella valikoimasta poistuvia kausituotteita.
Pääkuvan videolta voit katsoa, miltä Alkon myymälöissä näytti 1930-luvulla.
Alkossa hiljattain vierailleet asiakkaat ovat saattaneet joutua vilkaisemaan hintalappuja kahteen kertaan, sillä osa tuotteista on alennuksessa.
Alkon toimitusketjusta vastaava johtaja Tino Battilana kertoi jo marraskuussa myymälöiden hävikkikeskustelun yhteydessä, että hävikkiin joutuvia alkoholijuomia ei voi hyödyntää samalla tavalla kuin ruokahävikkiä. Alkoholijuomia ei Battilan mukaan esimerkiksi voi myydä alennuskampanjoilla punalapputuotteina, koska se ei olisi vastuullista.
Aikaisempien vuosien tapaan sesonkituotteita myydään nyt kuitenkin poistomyyntinä Alkon myymälöissä, kertoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
– Toteutamme laissa annettua tehtäväämme myymällä tuotteita vastuullisesti ja syrjimättömästi, siksi pidättäydymme alennusmyynneistä. Emme kampanjoi alennuksilla tai mainosta hintoja, asiakas näkee tuotteen hintalapussa vanhan ja uuden hinnan, Koskinen selittää.
Nyt poistomyyntinä myytävät tuotteet ovat jouluoluita ja glögejä.
– Tuotteet poistuvat valikoimasta ja haluamme välttää tuotteiden hävittämistä, Koskinen kertoo.
Lue myös: Tiesitkö? Näillä ehdoilla voit palauttaa viinisi Alkoon – älä missään nimessä kaada juomaa viemäriin
Poistomyynti on hyvin pientä verrattuna kokonaismyyntiin
Koskinen kertoo, että poistettavien joulusesonkituotteiden hintaa on alennettu noin 20 prosentilla. Alennettuja tuotteita löytyy ympäri Suomen niissä myymälöissä, joissa joulun sesonkituotteita on jäänyt myymättä.
Aleja ei kannata odotella myymälöissä jokaisen sesongin jälkeen, sillä poistomyynnissä myydään Koskisen mukaan ainoastaan joulun sesonkituotteita. Vuosittain poistomyynnissä myydään noin 30–45 eri sesonkituotetta.
Menivätkö kausituotteet jotenkin tavallista huonommin kaupaksi viime jouluna, kun tuotteita jäi yli?
– Joulun kausituotteiden myynti sujui odotustemme mukaisesti ja tuotteita riitti hyvin ihan sesongin loppuun asti lähes joka myymälässä. Ja toisaalta ei kausituotteita kuitenkaan jäänyt isoa määrää myymättä, Koskinen kertoo.
Vuosittain poistomyynnillä myytävien tuotteiden myynti on Koskisen mukaan myös hyvin pientä verrattuna Alkon kokonaislitramyyntiin.