Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamatta

Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula 5:43 Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula
KATSO MYÖS VIDEO: Tämä kummallinen italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula – mummot hamstraavat.

Niin sanottujen punalapputuotteiden suosio on nyt ruokakaupoissa ennätyksellisen suurta.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on kerrottu aiemmin hävikkiuhan alla olevien alennettujen punalapputuotteiden suosiosta. Eri kauppaketjuilla on Suomessa omanlaisensa alennuskäytäntönsä.

S-ryhmän kaupoissa ruokahävikkiä vähennetään esimerkiksi muutaman euron hävikkilaatikoiden avulla, K-ryhmässä käytössä on puolestaan erilliset tuotteiden myyntiä tehostavat hävikkihyllyt.

Lidlissä on aiemmin myyty hävikkituotteita punalapputarroilla sekä hukka-ale -hävikkilaatikoissa. Marraskuussa ketju tiedotti aloittavansa uuden alennuskäytännön, viherlaputetut tuotteet.

Alennettujen punalapputuotteiden suosio on kasvanut entisestään ruoan hinnan noustessa. S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho  kertoi joulukuussa järjestetyssä Puhetta ruoasta -mediatilaisuudessa, että punalaputetut tarjoustuotteet saatetaan myydä loppuun jo iltakahdeksaan mennessä.

Ruoan hinnan nousu näkyy kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Jopa 62 prosenttia S-ryhmän asiakkaista kertoo yrityksen kyselyssä, että joutuu nykyään miettimään tarkasti mitä ostaa. 55 prosenttia on joutunut vähentämään tai jopa luopumaan tietyistä elintarvikkeista.

Yle: Punalapputuotteita ei enää välttämättä riitä tupla-aleen asti

Nyt Yle Uutiset kertoo laajemmin ilmiöstä: punalapputuotteita ei toden totta meinaa kaupoissa riittää enää tupla-alennukseen saakka. Monissa kaupoissa ilta-alennus tulee voimaan yhdeksältä, jolloin jo ennestään alennettuihin tuotteisiin lätkäistään 60 prosentin alennus.

Yle Uutisten haastatteleman Kokkolan Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Noora Masarin mukaan asiakkaiden ostokäyttätyminen muuttui jo pari kuukautta sitten.

– Nyt trendi näyttää olevan, että laputettuja tuotteita ei enää riitä yhdeksän jälkeiseen tupla-aleen, Masar kertoo.

Positiivinen puoli ilmiössä on toki se, että ruokaa päätyy kaupoissa yhä vähemmän biohävikkiin. Myyntipäällikkö Masarin mukaan hävikkiin päätyy nyt lähinnä enää yksittäisiä rikkoutuneita pakkauksia, joita ei voi kuluttajille myydä.

Kauppaketjut kertovat Ylelle, että punalaputettujen tuotteiden suosio on ollut selkeässä kasvussa viime aikoina. Esimerkiksi Keskolla laputetuista tuotteista myydään eniten kappalemääräisesti leipää, valmisruokaa, lihaa ja lihajalosteita sekä jogurtteja, vanukkaita ja maitovalmisteita.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat