Lidlin punalapputuotteista ei enää saa samaa alennusta kuin ennen.
Lidl tiedottaa muutoksista koskien hävikkituotteidensa hinnoittelua. Lokakuun alusta alkaen punalapputuotteiden alennus on ensin 20 prosenttia, ja osa tuotteista saa viimeisenä myyntipäivänä 50 prosentin alennuksen.
Aiemmin alennus oli 30 prosenttia ennen viimeisen myynpäivän 50 prosentin alennusta. Jatkossa 30 prosentin alennusta käytetään vain käyttötavaroissa.
Lidl uudisti punalappukäytäntöjään viimeksi helmikuussa. Tuolloin lappuihin tuli uutena ominaisuutena viivakoodit.
Lue myös: Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamatta
Punalaput jo hyvissä ajoin tuotteisiin
Lidlistä muistutetaan, että kauppaketjussa laitetaan hävikkiuhan alla olevat tuotteet alennukseen poikkeuksellisen aikaisin: monien kylmätuotteiden kohdalla jo kuusi päivää ennakkoon tai kuivatuotteen kohdalla jopa monta kuukautta ennakkoon.
– Haluamme laittaa tuotteen jo hyvissä ajoin alennukseen, jotta se on asiakkaalle houkutteleva eikä ruokahävikki vain siirry ruokakaupasta kotiin, kertoo Lidlin myynnin osastopäällikkö Tuukka Turunen tiedotteessa.
Punalapputuotteiden lisäksi Lidlillä on käytössä hävikin ehkäisemiseksi muun muassa pakkausmerkintä "parasta ennen – kenties kelvollista kauemmin". Tällä halutaan muistuttaa kuluttajia siitä, että tuote voi olla täysin syömäkelpoista myös parasta ennen -päiväyksen jälkeen
– Joillain tuotteilla on parasta ennen -päiväyksen sijaan viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen tuotetta ei enää saa käyttää, Turunen ohjeistaa.
Muutos jakaa mielipiteet: "Järkytyin, kun näin"
Hinnoittelumuutos on herättänyt sosiaalisessa mediassa paljon keskustelua. Facebookin säästöryhmässä alennuksen pienentämistä on ihmetelty ja epäilty sen iskevän pienituloisten kukkaroon.
– Onhan tuo nyt surullista, kun tietää, että on ihan perheitä, jotka metästävät punalaputettuja tuotteita ja ne alennukset tulisivat ihan tarpeeseen, ryhmässä muun muassa kommentoitiin.
– Juuri tänään kaupassa järkytyin, kun näin uudet laput. Meidän perheessämme kaikki hallituksen leikkaukset ovat osuneet ikävästi, joten tällainenkin asia tuntuu tosi ilkeältä ja kaupan puolelta itsekkäältä teolta, toinen perusteli.
Keskusteluissa kuitenkin muistutettiin, että pienikin alennus jo hyvissä ajoin ennen tuotteen vanhenemista on plussaa. Monissa kaupoissa alennusta saa vasta viimeisenä myyntipäivänä.
– Ymmärrän kyllä hyvin miksi tämä ihmisiä harmittaa, mutta lähtökohtaisesti kuitenkin kauppojen perustehtävä on myydä ja prosentit on ollut asiakkaalle niin sanottu lisäetu, jolla kauppa vähentää hävikkiä. Mikäli heillä hävikki tämän johdosta lisääntyisi, uskon että tilanne muuttuu, eräs kommentoi ryhmässä.
Nämä punalapputuotteet ovat suosituimpia
Lidlistä kerrottiin aiemmin, että sen myymälöiden suosituimpia punalapputuotteita ovat tuoreliha- ja kanatuotteet.
K-ryhmän kaupoissa eniten punalaputettuja tuotteita myydään kappalemääräisesti leivässä, valmisruoassa, lihatuotteissa, jogurteissa, vanukkaissa ja maitovalmisteissa.
S-ryhmä on nimennyt suosituimmiksi punalapputuotteiksi muun muassa pakatut kala- ja lihatuotteet sekä erilaiset paistopistetuotteet.
Lue myös: Lidlin punalapputuotteisiin muutos
Katso myös video: Tämä italialainen punalapputuote on yllättäen hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula
5:43