Fiskarsin Ruukissa toimii panimon lisäksi suomalaisittain ainutlaatuinen, alkuviinejä valmistava viinimö, jonka tuotteet kiinnostavat ulkomaita myöten.
Kuvassa: Noita Wineryn tuotteita ja viinintekijä Simon McCabe
Fiskarsin ruukissa "urban winery" -konseptilla toimiva viinimö Noita Winery kertoo kasvattaneensa tuotantonsa viisinkertaiseksi kovan kysynnän vuoksi. Viinimön taustalla hääräävät samat kaverit kuin Fiskarsin Panimossa, eli oluenpanija ja viinintekijä Simon McCabe ja yrittäjä Jari Leinonen.
Idea viineistä syntyi ruotsinlaivalla
Leinonen kertoo MTV:lle idean viininvalmistukseen syntyneen melko spontaanisti muutama vuosi sitten.
– Simon muutti tänne muutama vuosi sitten Lontoosta panimomestariksi ja teimme oluita. Maailmalla on yleistä, että oluidenvalmistuksessa käytetään viinitynnyreitä tai jopa rypäleitä. Me olemme tehneet enenevässä määrin hapanoluita, joten siitä syntyi vinkeä idea viininvalmistukseen, Leinonen aloittaa.
Leinonen ja McCabe olivat itse asiassa ruotsinlaivalla syömässä, kun idea syntyi.
– Keksimme, että jos haluamme kerta maustaa oluet rypäleillä, niin mehän voimme ostaa rypäleet tänne, tehdä ensin vähän viiniä ja käyttää viinistä ylijäävää puristemassaa oluen maustamiseen.
Tällainen tuotantotapa sopii Leinosen mukaan Noita Wineryn tyyliin täydellisesti. Syksyllä saapuvista rypäleistä tehdään siis ensin viiniä, jonka jälkeen puristemassa päätyy maustamaan muutamat oluet ja siiderit. Sen jälkeen massa otetaan vielä kertaalleen talteen ja sitä hyödynnetään grapan makuisen pontikan tislausprosessissa. Näin rypäleille saadaan peräti kolminkertainen käyttö.
"En halua, että ruokiin tungetaan ylimääräisiä lisäaineita, joten sama pätee myös meidän oluisiin ja viineihin"
Noita Winery on erikoistunut nimenomaan alkuviineihin, sillä käymisprosessit olivat yrittäjäkaksikolle entuudestaan tuttuja.
– Halusimme tehdä nimenomaan natuviinejä. Itävallan Burgenlandista tuodut luomuviljellyt rypäleet ovat hiivoiltaan ja bakteereiltaan tähän täydellisiä. Kun rypäleet saapuvat, ne jo hieman pulputtavat ja käymisprosessi alkaa välittömästi. Osaamme nimenomaan fermentoinnin salat, Leinonen perustelee ja jatkaa:
– Olen entinen kokki ja työskentelin ravintola-alalla vuosia. En halua, että ruokiin tungetaan ylimääräisiä lisäaineita, joten sama pätee myös meidän oluisiin ja viineihin. Tuotanto on luonnollista, ei tapeta mitään eikä lisätä mitään.
Viime vuonna Noita Wineryyn toimitettiin yli 23 tonnia rypäleitä. Tuotanto peräti viisinkertaistui. Viinimö sai runsaasti kansainvälisiä asiakkaita vierailtuaan Berliinissä alkuviinitapahtumassa. Siellä suomalaisia alkuviinejä kehuttiin paitsi maun myös joukosta erottuvien etikettiensä ansiosta.
– Näin suomalaista hämmästyttää yltiömäinen hehkutus, mutta ilmeisen tosissaan ovat, kun olemme saaneet tilauksia muun muassa Kanadaan, Norjaan, Saksaan, Alankomaihin ja Italiaan. Näiden tilauksien piti lähteä viikolla 13, mutta osa tällä hetkellä holdissa. Onneksi kukaan ei ole perunut tilauksia, vaan kaikki odottelevat maailmanlaajuisesti covid-19-tilanteen paranemista.
Osa viineistä jo loppuunmyyty vientiin
Osa alkuviineistä, varsinkin kuohuvat ZéroZéroZéro ja Sparkling Chardonnay ovat jo käytännössä loppuunmyyty suoraan vientiin. Tanskassa, Puolassa ja Berliinissä maahantuojat ovat jo kuormansa saaneet, ja heillä kauppa on käynyt sen verran hyvin, että osa on jo varannut ja tilannutkin seuraavan kuorman. Suomessa Fiskarsin natuviinejä myy Alko.
– Alkon valikoimista löytyy Blaufränkisch 2018 . Uusista juuri julkaistavista Riesling 2019 ja kuohuva Noita Pet Nat 2019 ovat jo tilausvalikoimassa. Lisäksi klassisempi Noita Pinot Noir 2019 tulee laajempaan jakeluun toukokuun lopussa.
Leinonen kertoo, että viiniä on myyty yllättäen myös muun muassa Instagramin kautta. Lisäksi viineille on nyt avattu myös nettikauppa, joka mahdollistaa juomien tilaamisen kotiin myös Suomessa. Lainsäädännöllisistä syistä viinit koukkaavat Viron kautta Suomeen niitä tilanneille asiakkaille.
– Ihan laillinen juttu, jopa alkoholiverot maksetaan Suomeen.Onhan se vähän hölmöläisten hommaa roudata ne ensin Viroon, jotta ne voi lähettää takaisin Suomeen kuluttajille. Mielellään sen tekisi suoraan.
Leinonen haluaa myös kiittää monopolin toimintaa poikkeuksellisessa koronatilanteessa. Alko tiedotti aiemmin tukevansa pientuottajien toimintaa ja antavansa mahdollisuuden ilmoittaa tuotteensa 20 Alkon myymälän valikoimiin. Normaalioloissa pientuottajat ovat voineet saada tuotteensa ilmoitusmenettelyllä 10 myymälään ja verkkokauppaan. Muutoksella pyritään auttamaan esimerkiksi niitä toimijoita, joiden myynnistä iso osa on suuntautunut ravintoloihin ja baareihin.
– Täytyy ihan kehua meidän monopolia, kun ovat nyt tehneet näitä pikahakuja ja mahdollistaneet tuotteiden pääsyn myyntiin.