Onko riisin määrää sushibuffetien susheissa lisätty, kun raaka-aineiden hinnat ovat nousseet? Tamperelainen Joonas Pesonen kyseenalaisti ostamiensa sushien riisi-lohisuhteen.
Supermarkettien sushibuffetit ovat viimeisten vuosien aikana tulleet suomalaisille tutuiksi. MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu sushin suosion valtavasta kasvusta. Sushin myynti on ruokakaupoissa kasvanut satoja, jopa tuhansia prosentteja.
– Tätä ei kovin moni olisi osannut ennustaa kolme vuotta sitten, totesi S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa viime syksynä järjestetyssä ruokatrenditilaisuudessa, viitaten sushipisteiden määrän hurjaan kasvuun.
Lue lisää: S- ja K-ruokakauppojen järjetön hittituote – myynnit räjähtivät: "Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa"
Koska buffetsushia valmistetaan ruokakaupoissa valtavat määrät eri valmistajien toimesta, eivät sushit välttämättä ole joka paikassa täysin samanlaisia.
"Jos te tosiaan mietitte, miksi ne sushibuffetin sushit ovat huomattavasti halvempia…"
Sosiaalisen median vaikuttaja, tamperelainen Joonas Pesonen osti taannoin ruokakaupassa käydessään rasiallisen sushia ja hämmentyi yrittäessään nostaa puikoilla lohinigiriä. Pesonen kuvasi aiheesta videosarjan Instagramin tarinat-osioon.
– Tässä on niin paljon riisiä. Tää on niin painava, että tätä ei jaksa siis nostaa, Joonas selostaa videollaan.
Joonas kertoo myös lohisiivujen olevan poikkeuksellisen ohuita. Videolla Joonas viittaa myös aiemmin ostamaansa graaviloheen, jonka kova hinta oli yllättänyt hänet.
– Ymmärrän toki, että inflaatio ja lohen hinta. Tulisiko kuitenkin vähän tasapainottaa näiden kahden suhdetta. Toki kilohinnalla kun myydään, niin mitä enemmän on riisiä, sitä enemmän hintaa.
Lopuksi videolla nähdään, kuinka Joonas punnitsee nigirinsä riisin.
1:49
– Että jos te tosiaan mietitte, miksi ne sushibuffetin sushit ovat huomattavasti halvempia…
Joonaksen ostamien sushien kilohinta oli 19,90 euroa. Tavallisesti sushit maksavat ruokakauppojen sushibuffeteissa noin 19,90–24,90 euroa.
Onko inflaatio iskenyt markettisushiin?
Onko inflaatio siis todella iskenyt ruokakaupan susheihin, vai oliko kyse vain yksittäistapauksesta? Päätimme selvittää asiaa.
S-ryhmällä marketkaupan sushibuffetien toimintaa pyörittävät alihankintana pääosin kaksi isoa toimijaa, Sushi Daily ja Itsudemo. Joonaksen ostamat sushit olivat jälkimmäisen sushibrändin valmistamia.
SOK:n marketkaupan ketjuohjauksessa tuoretuotteista vastaava myyntipäällikkö Mikko Kovalainen kertoo MTV Uutisille sushien valmistusperiaatteista.
– Hieman sushin toimipisteestämme riippuen, sushipallot tehdään joko robotiikalla tai manuaalisesti käsityönä. Luonnollisesti manuaalisen tekemisen kautta vaihtelua riisin määrässä saattaa esiintyä, Kovalainen kertoo.
Hänen mukaansa kyse ei ole mistään systemaattisesta riisin osuuden kasvattamisesta tai vähentämisestä.
– Robotiikalla valmistettuihin sushien riisin määrään ei ole myöskään tehty linja- tai konseptimuutosta sushiravintoloissamme.
Kovalainen kertoo, että asiakkaan palaute on välitetty sushiravintoloista vastaaville tahoille.
– Meidän vastuullamme on huolehtia, että paras mahdollinen asiakaskokemus toteutuu jokaisessa sushiravintolassamme.
Pistokoe: Näin paljon riisit ja lohet painavat markettisushissa
Onko lohinigireille sitten olemassa optimaalista riisin ja lohen määrää sekä suhdetta? Kuinka paljon riisiä suhteessa loheen muissa kaupoissa käytetään?
Teimme pistokokeen kahden eri ketjun helsinkiläiseen ruokakauppaan ja punnitsimme riisit ja lohet. Videolta voit katsoa, kuinka paljon riisiä ja lohta nigireissä oli K-Citymarketin ja Prisman susheissa.
1:13
Palkittu kauppias: Nigirissä balanssi on tärkein
Tiedustelimme optimaalista riisin ja lohen suhdetta lohinigireissä myös Järvenpään K-Citymarketin kauppiaalta Markku Hautalalta. Maailman parhaaksi ruokakaupaksi valitun Järvenpään Cittarin sushit nousivat jo useampi vuosi sitten ilmiöksi, ja niitä jonotettiin ja noudettiin kaukaakin. Hautala itse opiskeli täydellisen sushin saloja japanilaisilta parin vuoden ajan, ja hankki maasta sushia varten myös erikoisriisiä, jota ei normaalisti Japanin ulkopuolelle edes toimiteta.
Hautalan mukaan Järvenpään Citymarketissa, kuten monessa muussakin kaupassa, nigirien riisipohja tehdään nigirikoneella.
– Siinä kohtaa päätetään, millaista nigiriä aletaan rakentaa. Etsitään se balanssi, että tuote on tasapainossa ja suuhun sopiva.
Hautalan mukaan riisin painoksi on sushibuffetissa määritelty 26 grammaa ja lohen paino on noin 18 grammaa. Lohen paino voi kuitenkin heittää parilla grammalla johtuen siitä, että tuote leikataan käsin. Hautala kertoo ymmärtävänsä, että raaka-aineiden hintojen kallistuessa kaupoille voi tulla kiusaus lisätä riisin määrää susheissa.
– Lohi on ihan valtavan kallista. Ymmärrän kyllä, jos on alihankkijasta kyse, että kiusaus on lisätä sitä riisiä, Hautala pohtii.
Kauppias korostaa, että grammamäärien sijaan tärkeintä on miettiä nigirin tasapainoa. Hänen mukaansa kannattaisi miettiä "suomalaisten optimi", eli millainen sushi on suuhun paras. Lohta ei saisi olla liian vähän riisin nähden.
– Jos lähdetään oikein nysväämään, niin lohen alle laitettavan wasabin paksuus määräytyy lohen rasvaisuuden mukaan, Hautala nauraa.
Ja sitten vielä tietysti se soijaan dippaaminen: riisiähän ei oikeasti kuuluisi edes soijaan dipata, kuten moni suomalainen tekee.