Suomalainen sushikeksintö nappasi arvostetun palkinnon.
MTV Uutiset kertoi keväällä 2024 Suomessa innovoidusta ennennäkemättömästä sushista. Sushipohjassa ei käytetä lainkaan riisiä ja siinä ei ole myöskään hiilihydraatteja.
Nyt tämä suomalaisinnovaatio on palkittu Pariisissa maailman parhaana ruokainnovaationa, yrityksestä tiedotetaan.
KING Konjac 2.0 -sushipala nappasi SIAL Innovation Award -palkinnon. Kyseessä on ensimmäinen kerta kuuluisan ruokatapahtuman 60-vuotisen historian aikana, kun palkinto saadaan Suomeen.
SIAL Paris on maailman suurin elintarvikealan messu, jossa on yli 7 500 näytteilleasettajaa ja 400 000 tuotetta. Innovaatiokilpailussa oli arvioitavana yli 2000 elintarvikeuutuutta maailmalta. Tuomaristo koostui 35 kansainvälisestä elintarvikealan asiantuntijasta yli kymmenestä maasta. |
Lue myös: MTV testasi: Suomessa keksittiin ennennäkemätön sushi – "Aiomme myydä tätä Japaniin"
Hiilariton sushipohja
Suomalainen sushi-innovaatio perustuu japanilaiseen konjak-kasviin, jolla sushin riisi korvataan.
Sushipohja on näin ollen hiilihydraatiton ja sisältää noin 10 kertaa vähemmän kaloreita kuin tavallinen riisipohja.
Kuitupitoisen sushipalan valmistukseen tarvittava määrä konjak-kasvia voidaan kasvattaa jopa viisisataa kertaa vähemmällä vedellä kuin vastaava määrä riisiä.
Lue myös: Et kai tee sushille näin? Sushiravintoloitsija: "Älä nyt ainakaan laita inkivääriä päälle"
"Voitto avaa meille varmasti uusia, kansainvälisiä markkinoita"
Sushi-innovaation keksijä ja yrityksen toimitusjohtaja Sami Gauffin osasi omien sanojensa mukaan odottaa voittoa.
– Tavoitteenamme on aina ollut viedä tuote Japaniin, nyt käydään vain Ranskan kautta. Ranskassa nautitaan eniten sushia koko Euroopassa. Kummassakin maassa arvostetaan pohjolan puhtautta, terveyttä ja hyvinvointia, Gauffin toteaa tiedotteessa.
Gauffinin mukaan palkinto on suomalaiselle ruokatuotteelle samaa luokkaa kuin Ismon voitto maailman parhaana stand up -koomikkona ja Järvenpään K-Citymarketin voitto maailman parhaana ruokakauppana.
– Tämä voitto avaa meille varmasti uusia, kansainvälisiä markkinoita.