Kustannusten nousu ja yleinen epävarmuus kurittavat nyt ravintola-alaa. Helsinkiläisessä sushiravintolassa ihmetellään, minne asiakkaat ovat yhtäkkiä kadonneet.
MTV Uutiset Live piipahti Helsingin Viikissä sijaitsevassa Maija's Sushi & Kitchen -ravintolassa. Keskellä kerrostalolähiötä sijaitseva sushiravintola on aiemmin nauttinut suuresta suosiosta, ja ravintola lukeutuu edelleen parhaiksi arvioitujen sushiravintoloiden joukkoon Wolt- ja Foodora-palveluissa.
Syksystä lähtien ravintolan liikevaihto on kuitenkin tasaisesti pudonnut ja asiakasmäärät pienentyneet. Ravintoloitsija Maija Flytströmin mukaan lähes kaikki ravintolaan liittyvät kulut ovat nousseet raaka-ainekustannukset mukaan lukien. Yleinen kustannusten nousu näkyy myös asiakasmäärissä.
– Luulen, että ihmisillä on ehkä sellaista yleistä pelkoa takapuolessa, että kuinka paljon hinnat nyt vielä nousevat ja sähkön hinta nousee. Meillä on tällainen luksustuote ja siitä on varmaan sitten helppo karsia, Flytström pohtii.
Lue myös: Joonas osti supermarketista sushia ja hämmästyi: "Jos tosiaan mietitte, miksi sushibuffetin sushit ovat huomattavasti halvempia…"
"Kukkaron nyörejä on ehkä kiristetty"
Ravintoloitsija arvelee, että osa asiakkaista, erityisesti lapsiperheet, ovat voineet siirtyä nyt huokeamman markettisushin pariin.
– Toisaalta ihmiset, jotka syövät meidän sushiamme, eivät kyllä sitten yleensä palaa enää markettisushin piiriin. Nyt vain sitten niitä kukkaron nyörejä on ehkä kiristetty. Vaikea kuvitella, että me olisimme yhtäkkiä ryhtyneet tekemään ihmisten mielestä huonoa sushia.
Flytström ei halua missään nimessä haukkua markettisushia, sillä sillä on ollut todella iso merkitys suomalaisten sushi-innostuksen ja -tietämyksen kasvussa.
– Sitten taas meillä on joitain asiakkaita, jotka ihmettelevät, että miten tämä teidän sushi on lämmintä, koska on totuttu siihen, että sushi on kylmää, mitä se ei saisi olla.