Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

K-kaupan "Jonne-setistä" hitti – kauppias Harri perustelee, miksi ei kiellä energiajuomia: "En ole sellainen taikuri, että saisin nuoret ostamaan mysliä ja luomupiimää"

0:33img
Julkaistu 08.12.2020 13:15

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Jyväskyläläisessä ruokakaupassa on keksitty nerokas tapa vähentää nuorison energiajuomien käyttöä.

Videolla: Hauska testi paljastaa, oletko vanha! Miten esität kädelläsi, että puhut puhelimessa? Koe näyttää eron vanhojen ja nuorten välillä.

Jyväskyläläisessä K-Supermarket Kotikentässä on jo jonkin aikaa ollut myynnissä nuorisolle suunnattu Jonne-setti. K-kaupan mainoskuva kyseisestä setistä on noussut suureen suosioon sosiaalisessa mediassa ja leviää eri ryhmissä.

Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Kaupan lanseeraamaan Jonne-settiin kuuluu virvoitusjuoma ja patonki pakettihintaan. 

– Kotikenttä ei suosittele nuorille energiajuomien ostamista. Kokeile Jonne-settiä kaksi viikkoa ja ylläty! Matikankoe sujuu paremmin ja mopokin lopettaa pätkimisen, mainoksessa veistellään.

Kotikentän Kauppias Harri Minkkinen kertoo MTV:lle, että Jonne-setin ideana on nimenomaan tarjota nuorille parempi vaihtoehto.

– Nuoret eivät aina osaa ajatella omaa parastaan. Saamme aika ajoin palautetta siitä, että energiajuomien myynti lapsille ja nuorille pitäisi kieltää. Mutta ei se perhana ole oikea tapa. Ei tarvitse kuin muistella itseään junnuna: jos joku asia kiellettiin, niin sitä sitten varmana haluttiin, kauppias Harri toteaa.

"En ole sellainen taikuri, että saisin nuoret ostamaan mysliä ja luomupiimää"

Mikä ihmeen jonne?

Urbaanin sanakirjan mukaan jonne on yksinkertaisesti stereotyyppinen yläasteelaispoika, joka juo energiajuomia tai käyttää muita tiettynä aikana muodikkaita virvokkeita, pukeutuu tietyllä tavalla, on kiinnostunut moottoriajoneuvoista ja käyttäytyy muutenkin ikäryhmälleen tyypillisesti. Termi 'jonne' hyväksyttiin myös viralliseen Kielitoimiston sanakirjaan vuonna 2019.  Sanakirjassa nostetaan esiin "jonnet ei muista" -sanonta toteamuksena siitä, että nuoret eivät tunne jotakin vanhemmille ikäryhmille tuttua asiaa. 

LUE LISÄÄ: Jonnet ei muista – testaa, kuinka monta vanhaa nettitermiä tunnistat!

Kauppiaan mukaan nuoriso on ottanut Jonne-setin vastaan todella hyvin.

– Oli upeaa nähdä, kun energiajuomahyllylle meni lauma junnuja ja näkivät tuon kyltin. Saattoivat kaikki kääntyä Jonne-setin puolelle. Ei pennut ole niin tyhmiä, kuin miltä näyttävät.

Ainoa ongelma kauppias Harrin mukaan on se, että Jonne-settiin on vaikea keksiä nuorisoa kiinnostavia tuotteita, jotka oikeasti tarjoavat vaihtoehdon energiajuomalle. 

– Eihän limppari ja patonki ole se kaikkein paras vaihtoehto, mutta en ole sellainen taikuri, että saisin nuoret ostamaan mysliä ja luomupiimää. 

Energiajuomien ostokielto ajoi nuoret varastamaan

Kauppias kertoo kuitenkin nyt onnekseen saaneensa myös Keskon innostumaan ideasta ja mukaan suunnittelemaan vaihtoehtoja Jonne-setin sisältöön. Pääasia Harrin mukaan on, että setti saa nuoret lopettamaan energiajuomien lipittelyn. Se ei kauppiaan mukaan onnistu kieltojen kautta.

– Kun eräs kauppa tässä lähistöllä kielsi energiajuomien ostamisen, niin samantien alkoi jäämään nuoria kiinni juomien varastamisesta. Ei vain oma moraalini anna periksi opettaa nuoria varastamaan kieltämällä asioita. 

LUE MYÖS: Mitä tarkoittaa swag, AFAIK tai ernu? Listasimme nuorison hittitermit, joita et ymmärrä

Tuoreimmat aiheesta

Juomat