Varustelekan perustaja avaa yrityksensä menestystarinan taustoja Viiden jälkeen -erikoishaastattelussa. Katso miehen haastattelu kokonaisuudessaan yllä olevalta videolta!
Varusteleka on armeijaylijäämän ja ulkoilu- ja retkeilyvarusteiden erikoisliike. Eikä kyseessä ole mikä tahansa liike: Varusteleka on paitsi Suomen myös Euroopan suurin alallaan.
Mutta miten ihmeessä armeijan ylijäämistön ympärille on rakentunut miljoonabisnes?
Varustelekan perustaja Valtteri Lindholmin mukaan tuotteiden valtava kysyntä kiteytyy selkeiden, yksinkertaisten, yksiväristen sekä miehille suunnattujen vaatteiden ympärille.
Yksi merkillepantava yksityiskohta Varustelekan vaatteissa on Lindholmin mukaan se, että niissä ei ole logoja.
– Viime aikoina olemme panostaneet siihen, että jos Venäjä hyökkää, jokainen voi etukäteen hankkia laadukkaan maastopuvun, Lindholm kuvailee pilke silmäkulmassaan.
Maastopuvut myyvät hyvin
Maastopuvut ovat Lindholmin mukaan merkittävä osuus Varustelekan myynnistä – ovathan esimerkiksi reserviläistoiminta ja metsästys Suomessa edelleen vahvasti voimissaan.
Sairaalan ylijäämistöllä ei Lindholmin kokemuksen mukaan saisi aikaiseksi vastaavanlaista menestystarinaa.
– Olemme kokeilleet ja sairaalan ylijäämistö meni lähinnä pervoille.
– Armeijan ylijäämästä löytyy vaatteita, joita voi oikeasti pitää joka päivä ilman, että näytät koulusurmaajalta, Lindholm perustelee armeijavarusteiden kovaa menekkiä.
Mistä Varusteleka hankkii tuotteensa? Kuuntele yllä olevalta videolta!
Yrityksen valtava kasvu oli tehdä tepposet
Lindholm paljastaa Viiden jälkeen -ohjelmassa, ettei hänellä ole koskaan ollut suuria tavoitteita Varustelekan suhteen.
Hän sai liikeidean parikymppisenä aloitellessaan äidinkielen yliopisto-opintoja, ja vielä tuolloin nuorimies lähti uteliaana kokeilemaan, mihin rahkeet riittävät.
Sittemmin bisnekset veivät miehen mennessään ja opinnot saivat jäädä. Ensimmäiset työntekijät palkattiin firmaan vuonna 2006. Lindholmin mukaan 6–7 vuotta sitten liiketoimintaan oli suhtauduttava vakavasti.
– Tuo homma meinasi mennä reisille lähinnä sen vuoksi, että kasvettiin nopeasti, ettei itse osattu pyörittää niin isoa firmaa.
– Nyt tiedetään, että kahden vuoden päästä olisi 25 miltsii liikevaihto ja niin edespäin, Lindholm pohtii.
Lindholm uskoo, että jossain vaiheessa Varustelekan liikevaihto tulee ylittämään 100 miljoonan euron liikevaihdon merkkipaalun.
Hän kertoo olevansa tiukan ideologinen ihminen ja siksi hänen tarkoituksenaan onkin luoda tulevaisuudessa entistäkin suurempi ja vaikutusvaltaisempi yritys.
– Pointtina siinä on lähinnä se, että haetaan valtaa. Rahaa mulla on jo nyt niin paljon, etten tiedä, mitä sillä tekee.
Lue myös: Black Friday sai yritykset revittelemään alennuksilla – Varusteleka nosti hintoja vastalauseeksi: "Maailma tuhoutuu tällaisen ylikulutuksen takia"
"Hyvien puolella"
Samalla, kun yritys kasvoi, Lindholm huomasi, että hänellä on vaikutusvaltaa ja mahdollisuus olla "hyvien puolella". Hän kertoo ohjaavansa firmaansa vastuuttomuuteen.
– En suostu puhumaan ympäristöystävällisyydestä, koska se on mielestäni sama asia kuin feministinen raiskaus – yhtä looginen sana firmojen käytettävänä.
Lindholm haluaa olla valtavirrasta poikkeava esimerkki menestyville ja rahanahneille yrityksille. Tästä esimerkkinä Linholm mainitsee sen, että Varusteleka maksoi 1 500 euron bonuksen myös tavalliselle henkilöstölle.
– Nyt, kun firmalla menee hyvin, niin jaamme hyvää työntekijöillekin. Tällä tavalla yritän näyttää mallia, Lindholm kertoo.
Varusteleka pyrkii olemaan erilainen esimerkki myös markkinoinnillaan. Yritys on jo vuosien ajan ravisutellut niin muita yrityksiä kuin asiakkaitaankin omantakeisella mainonnallaan, johon myös Mainonnan eettinen neuvos on puuttunut.
Miten Valtteri Lindholm perustelee Varustelekan kyseenalaisiksikin kuvailtuja mainoksia? Katso yllä olevalta videolta Varustelekan mainos, joka sai Viiden jälkeen -juontajankin punastelemaan!