K-ryhmän teettämässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten suhdetta omaan elinpiiriinsä sekä visioitiin, minkälainen on moderni kyläkauppa. Kauppiaat kertovat, millaisia tuotteita asiakkaat nyt suosivat.
VIDEO: Tältä näyttää suomalainen ruokahävikki.
Suomalaiset toivovat lähikaupaltaan persoonallisuutta, aktiivista toimintaa sekä ihmiskeskeisyyttä, selviää K-Ryhmän kyläkauppatutkimuksesta. Asiakkaat toivovat, että pääsevät itse vaikuttamaan ostopäätöksillään kaupan toimintaan ja että lähikauppa on aktiivisesti mukana kehittämässä asuinympäristöä ja sen palveluita – osana yhteisöä.
Kyselyssä tärkeäksi nousi myös se, että kauppa tuntee asiakkaan ja että kaupan henkilökunnalla on aikaa keskustella asiakkaan kanssa, jos asiakas näin haluaa.
Kauppiaat tuntevat asiakkaansa
Espoon Kauklahden K-Market -kauppias Erkki Zaiedman sekä Rauman maaseudulla sijaitsevan K-Market Lapinpadan kauppias Saku Vätti kertovat, että kummankin lähikaupan asiakkaiden ostokäyttäytymisessä näkyy ympäristötietoisuus. Huoli ympäristön saastumisesta näkyi myös K-ryhmän tutkimuksessa: 47 prosenttia kyselyn vastaajista piti ympäristön saastumista tärkeänä ratkaistavana asiana.
– Hetki sitten nyhtökaura ja muut vastaavat tuotteet tulivat kauppoihin ryminällä, mutta vaikuttaa siltä, että se innostus ei jatku loputtomiin, Zaiedman kertoo MTV:lle.
Toisaalta kiinnostus vegaanisiin tuotteisiin on kuulemma vakaalla pohjalla. Ruokahävikki on Kauklahdessa näkyvä teema myös hävikkiviikon ulkopuolella – kaupassa on kaikki hävikkiin menossa olevat tuotteet samassa paikassa ja asiakkaat käyvät usein tarkastamassa sen aina ensimmäiseksi. Tulotasosta riippumatta, Kauklahden K-Marketin asiakkaita aidosti kiinnostaa ruokahävikin vähentäminen.
– Meillekin trendiruoat, kuten nyhtökaura, tulevat yllättävän nopeasti, mutta kiinnostus niihin lakkaa melko pian. Maaseudun lähikaupoissa lähiruoka on kovassa huudossa, Vätti kertoo.
Vätillä on itsekin sivutoimisesti maanviljelijä, jonka vuoksi hän tahtoo myös maksaa ruoantuottajille korvauksen työstään. Kaupan markkinoinnissa tuodaan esille ruoan alkutuotantoa, jolla pyritään lisäämään arvostusta ruoantuottajia kohtaan. Iso osa Lapinpadan tuotteista tuleekin 20 kilometrin säteellä kaupasta.
Asiakkaiden esittämiin toiveisiin kauppiaat tarttuvat hyvin matalalla kynnyksellä, koska toivotun tuotteen ilmestyminen hyllyyn saattaa olla asiakkaalle isokin kokemus. Zaiedman kertoo, että usein asiakkaiden pyynnöt eivät liity niinkään trendeihin, vaan ovat yksittäisiä ja tunneperäisiä.
– Toissa päivänä yksi asiakas tuli sanomaan, että hän pääsee vasta joulukuussa kotiseudulleen Ouluun ja kaipaisi kovasti löökiä (kastike). Juuri sain vahvistuksen, että sitä saadaan nyt valikoimaan, Zaiedman iloitsee.