Espoolaisessa ruokakaupassa myydään nyt sushista jalostettua hävikkituotetta, joka on saavuttanut lyhyessä ajassa suuren suosion.
Videolla: Joko testasit hittitortilloja? Helin ohjeella sama onnistuu myös sushista!
MTV Uutisten Makuja.fi -ruokasivustolla kerrottiin tammikuussa eri kauppojen hävikkikäytännöistä ja punalapputuotteista. Selvitimme muun muassa, miksi S-ryhmän kaupoissa ei ole erillisiä hävikkihyllyjä, ja mikä on Lidlin ehdottomasti suosituin punalapputuote.
Hävikkituotteiden ostamisesta heräsi myös mielenkiintoinen keskustelu, kun Ostolakossa-blogin Virve Fredman nosti esiin näkökulman: kuka oikeastaan saa ostaa punalaputettua ruokaa?
Lue lisää: Vain pienituloisille? Virve hämmentyi suomalaisten suhtautumisesta hävikkihyllyn aleruokiin: "Kuka saa ostaa punalappuruokaa?"
Hävikki väheni K-kaupoissa – kauppias Erkki keksi hyödyntää ylijäämäsushiriisit "spydäriin"
Nyt K-ryhmästä kerrotaan, että K-ruokakauppojen hävikki väheni ennätykselliset yhdeksän prosenttia viime vuonna. Ketjun mukaan syntyvän hävikin vähentyminen on ollut monen tekijän summa. Koronavuoden kysynnän kasvun ohella laskua ovat kiihdyttäneet muu muassa ketjun aktiiviset toimet ruokahävikin pienentämiseksi, kauppiaiden kekseliäät ratkaisut, alati lisääntyvät hävikkiä hyödyntävät tuotteet sekä kuluttajien kiinnostus lähellä viimeistä käyttöpäivää oleviin alennettuihin tuotteisiin.
Nyt jo monista kaupoista löytyvät hävikkihyllyt ovat osoittautuneet toimivaksi ratkaisuksi kamppailussa ruokahävikkiä vastaan.
K-ryhmän tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä vuoden 2016 tasolta vähintään 13 prosenttia vuoteen 2021 mennessä. Myyntikiloihin suhteutettu ruokahävikki on vuoteen 2020 mennessä laskenut noin 11 prosenttia vuoden 2016 lähtötasosta. Ennätys tehtiin viime vuonna, kun ruokahävikki laski 9 prosenttia. Ruokahävikin vähentäminen linkittyy K-ryhmän ilmastotavoitteeseen olla hiilineutraali vuonna 2025 ja vähentää päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä.
– Kaupalla syntyvän ruokahävikin määrä on puolittunut hävikkihyllyn myötä. Syynä on varmasti helppous ja vaivattomuus – asiakkaat löytävät nyt yhdestä hyllystä ne tuotteet, joiden päiväys on lähestymässä. Myös henkilökunnan pelisilmä on hävikkihyllyn myötä kehittynyt ja nyt tiettyjen tuotteiden hinnat osataan alentaa ajoissa, kertoo espoolaisen K-Supermarket Lasihytin kauppias Erkki Zaiedman.
Kaupoissa pohditaan myös paljon, miten omaa hävikkiä voisi hyödyntää uusiksi tuotteiksi. Hävikkiin päätyvät hedelmät, vihannekset ja leivät voivat olla uusien hillojen, mehujen, smoothien ja jopa oluen raaka-aineita.
Erkin kaupassa keksittiin uusi nerokas punalapputuote myös sushitiskin susheista.
– Kauppamme oma hävikkituote sushispydäri syntyy sushiriisin ylijäämästä. Tuote on saavuttanut lyhyessä ajassa suuren suosion ja noussut kaupan top 50-listalle, kauppias kertoo.
Erkki Zaiedmanin mukaan sushispydäri eli sushipyttipannu on hyvä hävikkituote-esimerkki siitä, että hävikkituote on itse asiassa tuoreempaa kuin valtaosa kaupassa myytävästä ruoasta.
– Menekki on kymmeniä kiloja viikossa ja hinta on kohdillaan.
Punalaputetut tuotteet kiinnostavat kuluttajia
K-ryhmän toteuttama Ruokailmiöt 2021 -tutkimus osoittaa, että harkittu kuluttaminen on yksi suurimmista arjen valintoihin ja ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Kuluttajat voivat, ja tutkimuksen mukaan haluavat, omilla toimillaan vähentää ruokahävikin syntymistä.
Jopa 92 prosenttia harkitsevista kuluttajista kertoo pyrkivänsä vähentämään ruokahävikkiä ja 51 prosenttia edelläkävijäkuluttajista kertoo suosivansa lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia punalaputettuja tuotteita. Punalaputetut tuotteet loistavatkin vuoden 2021 trendiostoskorin ykkössijalla ja löytyvät yhä useamman ostoskorista tänä vuonna.