Suomeen rantautuvan pikaruokaketju Kentucky Fried Chickenin eli KFC:n perustelut puolalaisen broilerin käyttämiseen tuotteissaan ovat herättäneet keskustelua sosiaalisessa mediassa. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.
Pikaruokaketju KFC avaa ensimmäisen Suomen myymälänsä 11.11. Helsingin Itis-kauppakeskukseen. MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin KFC:n odotetusta rantautumisesta Suomeen maaliskuussa.
– Pääkaupunkiseudulle tulee useampia yksiköitä, ja on muutamia, joista lähdemme liikkeelle. Tämä päivän tilanne on toki haastava, mutta varmasti kaikki vielä normalisoituu, KFC Finland -yhtiön toimitusjohtajaksi nimetty Janne Einola arvioi keväällä.
Nyt keskustelua on herättänyt kuitenkin KFC:n valinta käyttää tuotteissaan puolalaista broileria suomalaisen sijaan. Asia selvisi, kun lihan alkuperää kyseli Twitterissä Siipikarjaliitto ry:n toiminnanjohtaja Hanna Hamina.
Jos päivitys ei näy, katso se täältä.
Puolalainen broileri laadukkaampaa kuin suomalainen?
KFC:n Einola vastasi kysymykseen kertoen ketjun ”erittäin tiukoista laatustandardeista”. Einolan mukaan esimerkiksi tuotteiden auditointeja järjestetään neljä kertaa vuodessa.
– KFC toimittaa tällä hetkellä kanaa keskitetysti Puolasta. Kana on peräisin vain sertifioiduilta tiloilta, joissa on erittäin tiukka valvonta, ja jossa kanoja tarkastellaan koko prosessin läpi. Einola kirjoitti Twitterissä.
Jos päivitys ei näy, katso se täältä.
Puolalaisen broilerin valitseminen johtuukin Einolan mukaan siitä, että näin varmistetaan tuotteiden olevan ensiluokkaisia. Yritys kartoittaa kuitenkin jatkuvasti myös mahdollisia paikallisia toimittajia. Broilerin alkuperämaa herätti Twitterissä runsaasti keskustelua. Moni kommentoi, ettei usko lihavalinnan johtuvan oikeasti siitä, että broilerin laatu olisi Puolassa suomalaista parempi.
– Jokainen toimija tekee toki omat päätöksensä, omista lähtökohdista. Suomalainen siipikarjanliha tuskin häviää puolalaiselle muussa kuin ehkä hinnassa, Twitterissä muistutettiin.
– Puolalaisen kanan liha ei ole laadukkaampaa millään tavalla. Se ei ole kasvanut eettisemmin. Se ei ole ympäristöystävällisempää. Mutta se on halvempaa. Kaupan päälle saa salmonellan. Voitot taas tuoksahtaa nokkaan eikä laadukas ruoka, eräs käyttäjä kärjisti.
Jos päivitys ei näy, katso se täältä.
– Jaahas, tämä jääkin sitten testaamatta. #kfc vakuuttelu ei oikein vakuuta, Twitterissä summattiin.
Moni peräänkuulutti keskustelussa myös pikaruokaketjujen avoimuutta. Tieto lihojen alkuperästä tulisi löytyä selkeästi sekä ravintoloista että ravintoloiden nettisivuilta.
Kotimaisen lihan käyttö harvinaista Suomen kansainvälisissä pikaruokaketjuissa
Kotimaisia lihatuotteita ei tosin näy monen muunkaan Suomessa toimivan kansainvälisen pikaruokaketjun listoilla. Esimerkiksi McDonald’sin naudanliha tulee Italiasta ja sianlihatuotteet Saksasta ja Hollannista. Broilerituotteidensa McDonald’s ilmoittaa tulevan EU-alueelta, eikä erittele sen tarkemmin maita.
Hesburgerissa naudanlihapihvit tulevat joko Tanskasta tai Suomesta. Pekoni on suomalaista. Broilerifileeviipaleet valmistetaan Puolassa ja lihan ilmoitetaan tulevan EU:sta. Kanahampurilaisen pihvin lihan alkuperä on niin ikään EU.
Burger King kertoo sivuillaan, että sen käyttämän naudanlihan alkuperämaa on Puola ja broilerituotteet tulevat EU:n alueelta.
Lue myös: Yhden aikakauden loppu: McDonald'sin Happy Meal -aterioihin perusteellinen muutos
Videolla: Oletko huomannut tätä yksityiskohtaa McDonald'sin nugeteissa?
0:31