Ruoankuljetuspalveluille yksinoikeudet tiettyihin ravintoloihin ovat selkeitä kilpailuetuja. Hesburgerin mukaan vain yksi kotiinkuljetuskanava selkeyttää myös heidän toimintaansa.
Hesburger tiedotti vuoden lopulla, että jatkossa ravintolaketjun tuotteita on mahdollista tilata yksinoikeudella ainoastaan Foodoran kautta. Tämä tarkoittaa toisin sanoen sitä, että ravintolan tuotteita ei löydy enää Woltin valikoimasta.
Hesburgerin viestintäpäällikkö Petteri Pohjonen kommentoi MTV Uutisille, että päätöksen taustalla oli halu keskittää ruoan kotiinkuljetukset ravintoloissa vain yhteen kanavaan.
– Tämä sujuvoittaa ravintoloidemme henkilökunnan työntekoa, koska ei tarvitse seurata kuin yhden kotiinkuljetuskanavan tilauksia. Yhteistyösopimus Foodoran kanssa on meille myös taloudellisesti järkevää, Pohjonen kommentoi.
Pohjonen kertoo, että yhteistyö sekä Woltin että Foodoran kanssa alkoi vuonna 2019.
Lue myös: Hampurilaisensa Woltin tai Foodoran kautta tilaava voi yllättyä – tiesitkö tästä Mäkkärin hintakikkailusta?
Hetkellisiä katkoksia tarjonnassa
Jos pystyit ennen vuodenvaihdetta tilaamaan ruokaa kotiisi Hesburger-ravintolasta, et välttämättä siihen ainakaan hetkeen pysty.
– Hetkellisiä liikepaikkakohtaisia katkoksia voi esiintyä, mutta pyrimme saamaan kotiinkuljetuspalvelut niilläkin paikoilla pikaisesti käyttöön. Kotiinkuljetusravintoloiden verkosto on kuitenkin laajentunut huomattavasti uuden Foodora-sopimuksen myötä. Näin pystymme tavoittamaan suuremman määrän asiakkaitamme myös kotiinkuljetuspalveluiden avulla, Pohjonen kommentoi.
Yrityksen tiedotteen mukaan Foodoran ja Hesburgerin välisessä yhteistyössä on mukana noin 160 ravintolaa ympäri Suomen.
Woltin Suomen maajohtaja Joel Järvinen kommentoi aihetta lyhyesti MTV Uutisille:
– Kumppaneillamme on totta kai vapaus valita alustat, joilla kullakin hetkellä toimivat.
Hesburgerin päätös ei olekaan mikään yksittäistapaus, vaan kumpikin ruoan kuljetuspalveluista tarjoaa tiettyjen ravintoloiden tuotteita yksinoikeudella.
Wolt kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa viime lokakuussa, että Lie Mi, Sushibar & Wine sekä Nohon ketjut Hanko Sushi ja Friends&Brgrs ovat heidän sovelluksessaan yksinoikeudella. Suomen Foodoran liiketoimintajohtaja Anni Ahnger kommentoi samaisessa jutussa, että "yksinoikeussopimukset lisääntyvät, koska kilpailuun markkinaosuuksista on vastattava". Foodora toimittaa yksinoikeudella myös esimerkiksi Fafa's-ketjun tuotteita.
Lue myös: Wolt tekee "Netflixit" ja ottaa käyttöön kuukausimaksun – tällainen on uusi jäsenpalvelu
Lue myös: Samassa paistoöljyssä voivat kypsyä kasvispohjaiset tuotteet ja kananugetit – näin Hesburgerin, McDonald’sin ja Burger Kingin vegaaniset tuotteet valmistetaan
Katso myös: McDonald'silta jymy-yllätys: Big Mac meni uusiksi – näin hampurilainen on nyt muuttunut
0:35