Kuluttajilla on yhä enemmän vaikutusvaltaa ruokatrendien muotoutumiseen.
Ruokatrendit muokkautuvat yhä enemmän kuluttajien mieltymysten ja valintojen mukaan. Pienillä mutta aktiivisilla kuluttajaryhmillä on erityisen paljon vaikutusvaltaa siihen, millaiseen suuntaan ruokatrendit kehittyvät.
Keskiviikkona 31. toukokuuta järjestettävän Food & Talk -seminaarin yhteydessä julkistettavassa tutkimuksessa selvitettiin, keitä nämä ruoka-alan vaikuttajakuluttajat eli niin sanotut foodrunnerit ovat, ja mikä heitä kiinnostaa juuri nyt.
Foodrunnereita löytyy kaikista ikäryhmistä. Noin neljännes kaikista kuluttajista ovat ruoan suhteen edelläkävijäkuluttajia, mutta vain osa heistä lukeutuu vaikuttajakuluttajiin. Heidän kulutuskäyttäytymisensä kiinnostaa myös yrityksiä.
Ruokatrendit jatkuvassa muutoksessa
Foodrunnereiden inspiraationlähteet vaihtelevat hyvin paljon eri ikäryhmien kesken. Alle 35-vuotiaista lähes puolet hakee ideoita ruokavalmistajien nettisivuilta. 35–49-vuotiaille blogit ovat suurimpia inspiraationlähteitä, ja yli 55-vuotiaat hakevat ideoita aikakauslehdistä.
Myös kiinnostuksenkohteet vaihtelevat ikäryhmittäin. Alle 35-vuotiaista vaikuttajakuluttajista yli puolet välttelee sokeria ja yli neljännes on kiinnostunut veganismista.
Keski-ikäisiä kuluttajia kiinnostaa parvekeviljely, oma kasvimaa sekä grillaaminen. Satokausiajattelu inspiroi etenkin yli 55-vuotiaita vaikuttajakuluttajia.
Kansainvälisistä ruokakulttuureista nousussa ovat Lähi-idän ja Afrikan ruokakulttuurit, jotka kiinnostavat varsinkin nuoria kuluttajia.
– Ruokatrendit ja ruokailutottumukset elävät jatkuvassa muutoksessa paitsi siksi, että olemme luonnoltamme uteliaita etsimään uusia asioita, myös valinnanvaran kasvun myötä, sanoo Food & Talk -seminaarin puhujavieraaksi saapuva ruokafuturologi Morgaine Gaye.
***
1:30