Bataatti on viime vuosina kasvattanut suosiotaan suomalaisten ostoskoreissa. Sama suuntaus jatkuu, sillä jopa 42 prosenttia suomalaisista sanoo ostavansa tänä vuonna enemmän bataattia, tiedottaa Kesko.
Bataatti on kasvattanut voimakkaasti suosiotaan kuluttajien keskuudessa. Keskon K-Plussa-asiakastietojen perusteella bataatti päätyy useimmiten lapsiperheen ostoskoriin. Bataattia ostetaan enemmän Etelä- ja Itä-Suomessa kuin Pohjois-Suomessa.
– Bataatin myynti on kasvanut tasaisesti jo useamman vuoden ajan. Viime vuoden myynninkehitys oli 14 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suosion syynä on varmasti bataatin monikäyttöisyys, mutta erityisesti bataattiranskalaisten valmistaminen on lisännyt bataatin suosiota, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan hedelmien ja vihannesten osto- ja myyntijohtaja Kenneth Forsman.
K-ruokakaupoissa on kokeiltu myös värillisten, esimerkiksi purppurabataatin myyntiä. Ne ovat kiinnostaneet asiakkaita tänä vuonna, mutta niiden myynti on edelleen pientä oranssiin bataattiin verrattuna.
Bataatti on esimerkiksi kuntoilijoiden, laihduttajien ja muiden ruokavaliostaan huolehtivien suosiossa. Ruokavaliostaan huolehtivia suomalaisia on koko ajan enemmän, jopa 53 prosenttia suomalaisista haluaa edistää aktiivisesti omaa hyvinvointiaan arjen ruokavalinnoilla.
Nyt tulevat valmiit bataattiranskalaiset
Vielä tuoretta bataattia vauhdikkaammin bataatin suosio näkyy valmisruokien myynnissä. Myös valmisruokapuolella on noteerattu bataattiranskalaisten suosio. Helmikuun lopulla K-kauppojen pakastealtaisiin tulevat valmiit bataattiranskalaiset. Valmiita bataattiranskalaisia ei ole aiemmin saanut ruokakaupoista.
– Suomalaiset kaipaavat vaihtelua perinteisiin makuihin perunan ja porkkanan tilalle. Suosituimmat bataattipohjaiset valmisruoat ovat bataattivuoka ja bataattisosekeitto. Molempien myynninkehitys on ollut noin 20 prosenttia viimeisen vuoden aikana, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan osto- ja myyntipäällikkö Jarmo Hyvönen.
Lähde: Kesko
***
1:18