Härkis on käynyt kaupaksi ja napannut oman pienen siivunsa jauhelihamarkkinoista.
Kotimainen härkäpapuvalmiste Härkis täyttää nyt syyskuussa vuoden. Valmistetta syödään joka päivä yli 5500 perheessä, yrityksestä kerrotaan. Kaikkiaan sitä on myyty vuodessa huimat kaksi miljoonaa pakkausta.
– Voimme ylpeinä sanoa, että olemme päässeet osaksi tavallisten suomalaisten perheiden arkiruokaa. Jos myyntimäärää verrataan vaikkapa jauhelihamarkkinaan, niin Härkiksen osuus siitä olisi jo 2,5 prosenttia, Verso Foodin toimitusjohtaja Tomi Järvenpää sanoo.
Vuonna 2015 Verso Foodin liikevaihto oli 200 000 euroa, 2016 jo kaksi miljoonaa euroa. Seuraavaksi tavoitteena on saavuttaa 10 miljoonan euron liikevaihto. Kasvua odotetaan etenkin kansainvälisiltä markkinoilta. Tänä syksynä Verso Food aloitti tuotteidensa myynnin Ruotsiin.
Yrityksen mukaan Härkiksen menestyksen syy lienee sen helppoudessa.
– Härkis sopii erinomaisesti arkiseen ruoanlaittoon, ihan tavallisiin kotiruokiin. Sillä voi korvata lihan esimerkiksi makaronilaatikossa, pastakastikkeessa tai tortilloissa, markkinointijohtaja Tarja Ollila sanoo.
Kasvisruokabuumi villitsee
Aiemmin tänä vuonna uutisoitiin, että esimerkiksi kasviproteiinipohjaisten tuotteiden, joihin esimerkiksi Härkis ja Nyhtökaura kuuluvat, myynnin arvioidaan kasvaneen volyymissa mitattuna 20 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna K-ruokakaupan tilastojen mukaan. Kahden vuoden takaiseen verrattuna kasviproteiinipohjaisten tuotteiden myynnin arvioidaan nousseen 50 prosenttia.
Nyhtökauran lisäksi Härkiksen haastajiin kuuluuvat esimerkiksi keväällä lanseerattu nyhtöherne, sekä viime vuonna lanseerattu Mifu.
Kasvisruokabuumista kertoo myös se, että nyhtökaura oli vuoden 2016 googlatuin ruokasana. Myös muut kasvisruokiin liittyvät haut olivat erityisen suosittuja Googlen tilastojen mukaan.
– Kasvisruokaan liittyvät haut ovat kaksinkertaistuneet vuoden aikana Suomessa, Googlen analyytikko Jaakko Pihlaja totesi alkuvuodesta.
Lähteet: Verso Food, K-ruokakauppa, Google
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.