Lihakauppias pitää keskustelua tuotteiden lihapitoisuudesta arvossaan.
Ruokakeskon markkinoimien lihapyöryköiden nimestä poistettiin vastikään liha-sana, sillä tuote ei tuoteselosteen mukaan sisällä lainkaan sellaista lihaa, jota saisi kutsua lihaksi. Makuja.fi-sivuston haastattelema lihakauppias pitää keskustelua tuotteiden lihapitoisuudesta tärkeänä.
Lihan määritelmä elintarvikkeiden tuoteselosteissa on määritelty tarkkaan, eikä kaikkia ruhonosia voi kutsua tuoteselosteessa lihaksi. Lihakauppa Herekin kauppias Tom Ahlberg pitää keskustelua lihatuotteiden sisällöstä hyvin terveenä. Ahlberg toivoo, että keskustelujen myötä suomalaisista voi kasvaa entistä tiedostavampia kuluttajia.
LUE MYÖS: Yle: Ruokakesko muutti kohupyöryköiden nimeä – lihapitoisuus 0 prosenttia
– Mikä tahansa kohu elintarvikkeista syntyy koskien sitä, mitä ihmisille ja lapsille tässä syötetään päivät pitkät, on ihan hyvästä vaan. Tulee tällainen pieni muistutus siitä, että mihin tämä nyt johtaa, kun pitää olla halpaa, Ahlberg toteaa.
Lihakauppias toivoo, että keskustelu koneellisesti erotellusta lihasta ja esimerkiksi broileripuristeista johtaisi siihen, että suomalaisista tulisi entistä tiedostavampia kuluttajia. Jokainen tekee kuitenkin itse valinnan kantaessaan kaupasta keittiöönsä tuotteita, joita varten liha on esimerkiksi koneellisesti eroteltu.
– Jos tällaista näkee ja lukee, niin ehkä joku hakeutuu vielä erikoismyymälään tai kysyy näistä marketeista, että saisiko sitä ihan jotain aitoa ja puhdasta, Ahlberg toteaa.
Hinnat ohjaavat kuluttajaa
Mistä se johtuu, että lihatuotteissa – tai lihankaltaisissa tuotteissa – käytetään niin paljon raaka-aineita, joiden paljastaminen kuluttajille ei näytä kestävän päivänvaloa?
– Se on varmaan se suurin ongelma, että kaikki on kilpailutettu loppuun. Tämä on ihan hyvä esimerkki kyllä siitä, Ahlberg jatkaa.
Kilpailutuksen lopputuloksena hinnat saadaan usein poljettua hyvin alas. Tunnetusti halvat hinnat ohjaavat etenkin heikossa taloudellisessa tilanteessa kuluttajien valintoja.
Lihakauppiaan mukaan kolmas syy siihen, että tavallisissa ruokakaupoissa myydään valtavasti esimerkiksi teollisesti tuotettua jauhelihaa on se, että tällä hetkellä vain marginaalisia määriä myyviä tuotteita ei uskalleta ottaa valikoimiin.
– Luulen, että siinä se suurin mörkö on. Ei potkia kenenkään kiinnosta ruveta marketissa sahaamaan, kun niitä menee niin marginaalisesti, Ahlberg toteaa.
Luomu nostaa vähitellen päätään
Vaikka teollisesti valmistettuja lihatuotteita myydään tänä päivänä valtavalla volyymilla, kulkee rinnalla myös aivan toisenlainen trendi. Vähitellen kiinnostus nimenomaan kotimaisia lihatuotteita ja luomulihaa kohtaan on noussut.
– Luomu on nostamassa päätään pitkän hiljaiselon jälkeen. Luomu kasvaa nyt kasvamistaan, Ahlberg kertoo.
Mitä yksittäinen kuluttaja voisi ruokakaupassa tehdä sen eteen, ettei tulevaisuudessa enää törmättäisi tämänkaltaisiin paljastuksiin?
– Pyrkisi vähintään siihen, että se (liha) olisi kotimaista, Ahlberg toteaa.
Ruokakeskon markkinoimista pyöryköistä uutisoi ensimmäisenä Yle.