Liki puolet suomalaisista kiinnittää aiempaa enemmän huomiota ruoan hintaan, mutta tietyistä asioista ei olla valmiita tinkimään.
Ruoan kallistunut hinta on pakottanut suomalaisia pohtimaan ostokäyttäytymistään uudestaan. Tarjoustuotteiden suosio kasvaa ja heräteostoksia tehdään merkittävästi vähemmän.
Kun suomalaisilta kysyttiin, mistä he olisivat valmiita luopumaan vasta aivan viimeisenä, viiden kärki nousi esille selvästi.
Lue myös: Asiantuntija kertoo, mistä ruoka-aineesta olisi syytä nyt luopua hintojen noustessa: "Ehdottomasti kannattaa..."
Maailman tilanteen vaikutus suomalaisten ostokäyttäytymiseen
K-ryhmä selvitti vallitsevan maailman tilanteen vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymistä Kantarin tutkimuksen* avulla. Tuloksia esiteltiin K-ryhmän mediatilaisuudessa.
Joka toinen suomalainen vastasi kiinnittäneensä aiempaa enemmän huomiota siihen, mitä päivittäistavaroita ja tuotteita ostaa. Liki saman verran vastaajista (47 prosenttia) kertoi kiinnittävänsä aiempaa enemmän huomiota juuri hintoihin.
Vastaajista 33 prosenttia kertoi tekevänsä aiempaa vähemmän heräteostoksia. 20 prosenttia kertoi käyttävänsä ostoksiin aiempaa vähemmän rahaa, kun taas 10 prosenttia aiempaa enemmän rahaa.
Kyselyyn osallistuneilta kysyttiin myös, mistä seuraavista asioista he luopuisivat viimeisenä, vaikka maailma ja elämä tuntuisivat kuinka epävarmoilta tahansa. Vastaajat saivat valita enintään viisi asiaa.
- hedelmät ja vihannekset (46 %)
- autolla liikkuminen (38 %)
- kotimaisen ruoan määrä ruokavaliossa (36 %)
- tuore liha (29 %)
- tuore kala (20 %)
- makeiset ja muut herkut (15 %)
- vapaa-ajan huvit (14 %)
- pelit, lelut, kirjat (11 %)
- ravintolassa käyminen (10 %)
- vaatehankinnat (9 %)
Lue myös: Nämä ruokakaupan tuotteet ovat kutistuneet vaivihkaa – kilohinta noussut: "Paketti näytti edestä päin täysin samalta kuin ennen"
Miten kysymystulokset näkyvät käytännön teoissa?
Keskon päivittäistavaratoimialan johtaja Ari Akseli sekä K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki esittelivät, miten maailman tilanne näkyy konkreettisesti ihmisten ostokäyttäytymisessä.
Miesten mukaan nousevia tavararyhmiä K-ryhmän kaupoissa ovat tällä hetkellä valmisruoka, lastenruoka ja juoma, keitot, kastikkeet ja kuivaruoka-ainekset sekä keksit, kukat ja kosmetiikka.
Sen sijaan laskevia tavararyhmiä ovat jäätelöt, kuumat juomat, kala sekä vihannekset ja juurekset.
Kantarin tutkimuksessa vastaajat siis kertoivat, että viimeisenä he haluaisivat luopua hedelmistä ja vihanneksista, mutta juuri vihannesten ja juuresten tavararyhmän myynti kuitenkin on laskussa.
* Kantar TNS Oy:n toteuttama Maailmantilanteen vaikutus ostokäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa 2022 -tutkimus tehtiin elokuussa 2022 ja siihen vastasi yhteensä 1016 iältään yli 15-vuotiasta. Otanta on painotettu väestöä edustavaksi.
Lue myös: Suomalaiset haluaisivat syödä enemmän kasviksia, mutta samalla niitä heitetään runsaasti roskiin – tutkija ruokahävikistä: "Määrät ovat aivan tolkuttomia"
Lue myös: Mitä oikein nyt tapahtuu viinien hinnoille Alkossa?
Katso myös: Ruoan hinta nousee, nousevatko hinnat myös ravintoloissa?
5:51
Lähde: Kesko