Mitä oikein nyt tapahtuu viinien hinnoille Alkossa?
Hintojen korotuspaineet näkyvät nyt myös Alkon hyllyillä. Onko esimerkiksi viineihin odotettavissa kovaa hinnannousua? Kysyimme asiaa Alkolta.
Inflaatio kiihtyy ja hinnat nousevat. Siinä kaksi faktaa, joista suomalaiset ovat tänä syksynä saaneet lukea lähes päivittäin uutisista. MTV Uutisten sivuilla on kerrottu muun muassa ruoan hinnannoususta sekä energiakriisistä.
Jo keväällä asiantuntijat povasivat korotuksia myös alkoholijuomien ja erityisesti viinien hintalappuihin. Onko näin tapahtunut ja nousevatko hinnat vielä dramaattisesti?
Alkossa hinnan määrittelevät tavarantoimittajat
Alkon valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen kertoo, että Alkossa tavarantoimittajat määrittelevät tuotteen vähittäismyyntihinnan.
Alkolla on käytössä hinnoittelulaskuri, jonka avulla tavarantoimittaja pystyy määrittelemään, mikä hänen tulee asettaa sisäänmyyntihinnaksi Alkolle, jos hän tavoittelee jotakin tiettyä vähittäismyyntihintaa hyllyssä.
Se, kuinka paljon Alko saa vähittäismyyntihinnasta, perustuu kiinteään tuoteryhmäkohtaiseen hinnoittelukertoimeen.
Koskinen kertoo, ettei kertoimia ole muutettu moneen vuoteen.
– Vaikka kustannukset meilläkin ovat nousseet, olemme pystyneet tehostamaan toimintaamme muutoin, jolloin katekertoimet on pystytty pitämään samalla tasolla.
Esimerkeiksi viineissä Alkon kate on vähittäismyyntihinnasta noin 17 prosenttia.
Katso myös video: Näin avaat viinitonkan oikein. Juttu jatkuu videon alla.
Hintoja voi normaalisti muuttaa kahdesti vuodessa
Vuonna 2022 hinnat Alkossa ovat nousseet Koskisen mukaan hyvin maltillisesti.
– Normaalisti meillä on kaksi kertaa vuodessa auki hinnoitteluikkuna, eli tällainen hetki, jolloin tavarantoimittaja voi muuttaa tuotteiden vähittäismyyntihintaa.
Normaalisti hinnan tarkistukset ovat keväällä maalis-huhtikuun vaihteessa ja syksyllä syys-lokakuun vaihteessa. Tämän vuoden keväällä koko valikoiman hinnat nousivat 1,6 prosenttia ja tulevat nousemaan syys-lokakuun vaihteessa keskimäärin 0,6 prosenttia.
Tänä vuonna ikkuna avattiin poikkeuksellisesti myös heinäkuussa.
– Järjestimme ylimääräisen ikkunan, koska saimme tavarantoimittajilta paljon hinnankorotuspaineista. Heinäkuun alussa hinnat nousivat kuitenkin vain 0,4 prosenttia.
Hinnoitteluikkunan aikana hinnat voivat kuitenkin myös laskea, eli hinnanmuutos ei ole aina pelkästään yhteen suuntaan.
– Siihen nähden, miten tämä inflaatio laukkaa niin hinnan korotukset ovat olleet hyvin maltillisia.
Miksi hinnat ovat nyt nousussa?
Se, paljonko tuotteiden hinnat laskevat tai nousevat on siis täysin tavarantoimittajien itsensä päätettävissä.
– Eri toimialoilla on hinnankorotuspaineita ja meidän toimialamme on ihan samanlainen. Kansainväliset logistiikkahaasteet, pula tietyistä raaka-aineista, energian hinta on noussut ja meidän toimialallamme ylimääräisenä haasteena on ollut myös sään ääri-ilmiöiden heijastukset satoihin.
Joko äärimmäinen kuivuus tai runsaat sateet ovat tietyillä alueilla vaikuttaneet paljonkin sadon onnistumiseen. Jos sato jää normaalia pienemmäksi, se saattaa tietysti näkyä myös tuotteen hinnassa.
– Näin kävi muun muassa samppanjoiden osalta, viime vuonna sato jäi 40 prosenttia alle keskimääräisen vuoden. Se pikkaisen näkyi keväällä, kun samppanjoiden hinnat nousivat keskimäärin kolme prosenttia.
Viineissä samppanjojen hinnat ovat nousseet Koskisen mukaan keskimäärin hieman enemmän kuin kuohuviinien.
Vaikka maailmanlaajuisesti on ollut pulaa esimerkiksi lasipulloista ja pullon sulkijoista, Alko on kärsinyt verrattain vähän saatavuusongelmista.
– Tavarantoimittajamme ovat varautuneet hyvin tilanteeseen ja varmistaneet omalta osaltaan, että myymälöissä on koko ajan hyvä tuotesaatavuus.
Nousevatko juomien hinnat ensi vuonna dramaattisesti?
Ensi kevään Alkon hinnoitteluikkunan tuomia muutoksia on vielä mahdotonta ennustaa.
– Hintojen muutokset varmasti noudattelevat yleistä inflaation tasoa ja on puhuttu, että se saattaisi alkuvuodesta jo hellittää, mutta nyt on vähän liian aikaista vielä sanoa, Alkon Anu Koskinen toteaa.
Jos inflaatio alkuvuodesta hellittäisi, tällöin hintojen nostamisellekin olisi Koskisen mukaan luultavimmin vähemmän painetta. Asia on toki toinen, jos inflaatio vain jatkaisi kiihtymistään.
Hintojen nostaminen koettelee luonnollisesti kuluttajien lompakoita ja kipurajan löytäminen on hieman taitolaji.
– Tavarantoimittaja päättää itse hyllyhinnan ja kuluttaja sitten päättää, että mihin hänen valintansa osuu. Sitä kautta tavarantoimittajan täytyy pohtia, kuinka paljon he haluavat korottaa tuotteen hintaa, Koskinen selittää.
Moni valmistaja tai maahantuoja ei kuitenkaan halua korottaa hintoja dramaattisesti, koska se tarkoittaisi sitä, että myös asiakkaat kaikkoaisivat. On myös riski, että jos myynnit laskevat hintojen korotuksen takia, tuote voi pudota kokonaan pois Alkon listoilta. Siksi valmistajien ja maahantuojien on järkevämpää toimia pienemmällä katteella kuin korottaa hintoja liiallisesti.
Katso video: Onko 8 euron punaviini oikeasti yhtä hyvää kuin 30 euron punaviini?
Aiheeseen liittyvää:
Makuja-videot
Parhaat ruokaohjelmat
-
Kaappaus keittiössä
Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!
Suosituimmat reseptit
-
Lohta toscanalaiseen tapaan – Hanna Sumarin vartissa valmistuva hittiruoka
-
Vappu Pimiän yön yli -sämpylät
-
Mokkapalamutakakku yhdistää kaksi kahvipöydän herkkua
-
Uunijuurekset Kari Aihisen tapaan
-
Avokadopasta à la Alexander Gullichsen
-
Mokkapalamutakakku
-
Piparijäätelö
-
Anun lohipiirakka
-
Kurpitsapiirakka
-
Vappu Pimiän saaristolaisleipä