Suomalaiset eivät aina kehtaa kertoa avoimesti ruokamieltymyksistään ravintoloissa, vaan vetoavat olemattomiin allergioihin.
Allergiat ja erikoisruokavaliot ovat tänä päivänä yleisiä, ja niillä on helppo perustella ruokatilausta ravintolassa myös silloin, kun kyse on vain nirsoudesta. Helsinkiläistä ravintola Murua luotsaava Henri Alén kertoo Makuja.fi:lle, että allergioihin vetoavista asiakkasta liikkuu mielenkiintoisia tarinoita.
– Olen kuullut tarinan siitä, että Helsingin keskustassa asiakas oli raidalliselle ruoalle allerginen, Alén kertoo.
– Ulkomaalaisissa on se ero, että usein, jos he eivät tykkää jostain, he vain jättävät sen syömättä, eivätkä tee siitä sen kummempaa numeroa. He syövät sitä, mitä isäntä tarjoaa, ja jos he eivät pidä jostain, he jättävät sen lautasen reunalle. He eivät laita isäntää siihen asemaan, että hänellä on hankalaa, Alén kertoo.
Ole ravintolan henkilökunnalle rehellinen
Kun asiakas ilmoittaa ravintolassa allergioistaan, tulee keittiössä olla äärimmäisen tarkkana sen kanssa, ettei asiakkaan lautaselle vahingossakaan päädy allergisoivaa tuotetta. Ruoka-aineita ei edes käsitellä keittiössä samoilla hanskoilla, joilla allergisoivia ruokia on käsitelty, ja tämä vaatii henkilökunnalta tarkkuutta.
Jos tietyt ruoka-aineet lukeutuvat omiin inhokkeihin, eikä niitä missään nimessä halua lautaselleen, toivoo ravintoloitsija, että mieltymyksistä kerrottaisiin avoimesti. Usein ravintola valmistaa annoksen asiakkaan toiveiden mukaisesti, vaikka kyse olisi vain mieltymyksestä.
– Rehellisyys on minusta aina paras. Voi vaan sanoa, että esimerkiksi selleri ei ole minun juttuni, Alén vinkkaa.