Aina ravintolan annos ei miellytä ruokailijaa, mutta mistä syistä johtuen Suomessa palautetaan annoksia keittiöön? Makuja.fi otti selvää.
Jokaisella on omat mieltymyksensä ruoan suhteen, ja tästä syystä ravintolan annokset eivät aina miellytä asiakkaita. Huippukokit Hans Välimäki ja Henri Alén kertoivat Makuja.fi-sivustolle, millaisissa tilanteissa asiakas saattaa Suomessa valittaa annoksestaan.
Liikaa suolaa, väärä kypsyysaste tai liian kylmä annos
Annoksia ei palauteta suomalaisissa huippuravintoloissa usein keittiöön, mutta yksittäistapauksia yhdistää muutama tuttu tekijä. Yksi yleisin syy siihen, että annos ei miellytä asiakasta on liiallinen suolan käyttö.
– Yleensä syy on se, että annoksessa on esimerkiksi ollut suolaa liikaa. Se on varmasti kypsyyksien ohella kaikista yleisin syy palauttaa annos, Välimäki kertoo.
Myös Alén kertoo, että suolaisuuden vuoksi annoksia palautetaan keittiöön – joskin tätä tapahtuu hänen mukaansa äärimmäisen harvoin. Myös ruoan lämpötilasta ollaan tarkkoja Suomessa.
– Toinen syy voi olla ruoan lämpötila, eli jos ruoka ei ole tarpeeksi kuumaa, niin se saatetaan palauttaa, Alén toteaa.
Pihville sopivan kypsyysasteen määrittely vaatii ravintolan henkilökunnalta tulkintaa. Suomalaisen asiakkaan mediumina tilaama pihvi voi tarkoittaa jotain ihan muuta, kuin vaikkapa ranskalaisen asiakkaan tilaama pihvi.
– Kokin tulkinta mediumista voi olla raaempi kuin asiakkaan toivous, Alén huomauttaa.
– Se on tosi tarkkaa ja siinä pitää aina lukea asiakasta. Jos on esimerkiksi vanhempi asiakas, joka haluaa kypsän pihvin, niin se sitten ihan oikeasti tarkoittaa kypsää – ihan todella kypsää, Alén jatkaa.