Punainen on suosittu ja tarkkaan harkittu väri mainonnassa. Taustalta löytyykin yksinkertainen, psykologinen syy.
The Daily Meal –sivusto uutisoi kanadalaisesta tutkimuksesta, joka selvitti miksi pikaruokaravintolat mainoksineen ja logoineen ovat punaisia.
Länsimaissa punainen on kaikista käytetyin väri kaupoissa, mainoksissa sekä tuotepakkauksissa. Suomessakin kyseinen väri koristaa monia pikaruokaravintoloita: Hesburgeria, McDonaldsia, Burger Kingiä, Scanburgeria ja Rollsia. Moni meistä muistaa Kotipizzan entisen, punaisen logon ennen uudistusta.
Joten, miksi juuri punainen väri?
Lue myös: Sokea nainen pyysi Burger Kingin myyjää kertomaan ruoan sisältämät ainesosat ääneen – henkilökunnan vastaus pöyristyttää
Värillä on väliä
Winnipegin yliopisto teettämän tutkimuksen mukaan ihmiset tekevät päätöksen muista ihmisistä ja tuotteista ensimmäisen mielikuvan perusteella noin 90 sekunnissa. Mutta jopa 62 prosenttia päätöksistä perustuu yksinään väriin.
Tämän johdosta oikean värin käyttäminen mainnonnassa on erityisen tärkeää, koska se vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen.
Tutkimus osoittaa, että punainen väri kiinnittää kuluttajan huomion välittömästi. Punainen saa ostajan pysähtymään ja katsomaan mainosta. Vertauksena esimerkikisi liikenteessä poliisin huomio kiinnittyy herkemmin punaisiin, ylinopeutta ajaviin autoihin, kuin neutraalimman värisiin ajoneuvoihin.
Sakkojen sijaan punainen pikaruokaravintolan kyltti tien varressa saattaa herättää kuluttajalle mielitekoja ja jopa nälkää.
Punainen dominoi
Punainen väri on dominoiva ja se erottuu joukosta. Asian voisi rinnastaa mielikuvaan punaisesta mekosta häissä: kukaan ei katsoisi valkopukuista morsianta, jos vieraalla olisi huutavan kirkkaanpunainen mekko päällä.
Punainen mielletään impulsiiviseksi väriksi, ja tutkimuksen mukaan se vähentää itsehillintää sekä lisää kuluttajan riskiä ostaa enemmän kuin oikeasti tarvitsee.
Toisin kuin rentouttava sininen tai vihreä, punainen on nopean ja kiireisen ostajan väri: otat mitä tarvitset, nautit ja poistut.
Ketsupin ja sinapin teoria
Pikaruokaravintoloiden mainonta sisältää usein myös keltaista. Tutkimuksessa kerrotaan keltaisen tuovan kuluttajan mieleen sinapin, joka yhdistetään punaiseen ketsuppiin.
Tämä mielikuva saa kuluttajan haaveilemaan hampurilaisesta. Tutkimus tuo esiin ”ketsupin ja sinapin teorian”. Teorian mukaan värit johdattelevat kuluttajaa tekemään ostopäätöksen.
Mielikuvat ovat tehokas mainonnan keino. Yrityksen logon värit eivät olekaan aina ihan sattuman kauppaa.
Lue lisää: McDonald'sin lastenateriaan oleellinen uudistus Suomessa – syynä yhden hampurilaisen valtava suosio: "Ostetaan vuosittain jo yli puoli miljoonaa kappaletta"
Lähteet: University of New Hampshire, The Daily Meal, Yahoo! Lifestyle
***
Miten syntyy mehevä hampurilaissämpylä? Katso videolta sämpylän matkaa tehtaan syövereissä aina taikinasta pakkaukseen!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.