McDonald’sin kaarilogo tunnetaan ympäri maailma, mutta oletko koskaan tullut ajatelleeksi, mistä logon väritys oikein juontaa juurensa?
VIDEO: Katso videolta, kuinka suositun pikaruokaravintolan ranskalaiset oikein valmistuvat.
Värit ohjailevat yllättävän paljon sitä, mitä ostamme ja mitä jätämme ostamatta. The Sun -sivuston mukaan suurin osa meistä tekee ostopäätöksen 90 sekunnissa, ja asiantuntijan mukaan 62–90 prosenttia tekee päätöksen vain ja ainoastaan värin perusteella.
– Olitpa tietoinen siitä tai et, väreillä on merkitystä, ja teemme nopeitakin päätöksiä niihin perustuen, markkinointialan neuvonantaja ja Business Academy -yrityksen perustaja Nikki Hesford valaisee asiaa.
LUE MYÖS: Bongasitko punaiset ja mustat numerolaput McDonald’sissa? Paljastavat tärkeää tietoa hampurilaisista
Ei siis välttämättä ole sattumaa, että McDonald’sin lisäksi moni muukin pikaruokaravintola luottaa logossaan juuri keltaiseen ja punaiseen väriin.
Vangitsee katseen ja tekee nälkäiseksi
Keltainen väri yhdistetään luotettavuuteen, mukavuuteen ja lämpöön, mikä tarkoittaa samalla sitä, että tämä väri synnyttää meissä helposti onnellisuuden ja hyvän olon tunteita. Keltainen on siis lohdullinen väri, joka tekee meidät onnelliseksi.
Positiivisten tunteiden lisäksi yksi syy juuri keltaiseen värivalintaan löytyy siitä, että kyseinen väri on todellinen katseenvangitsija.
Keltaisen lisäksi monien pikaruokaravintoloiden väreistä löytyy myös punaista – hyvästä syystä. Punainen on väri, joka tekee asiakkaista nälkäisiä ja impulsiivisia, eli toisin sanoen kyseinen väri voi saada ihmiset ostamaan enemmän, kuin he olivat alun perin suunnitelleet.
Lähde: TheSun