Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto tiedottaa kesän ja syksyn juomamyynneistä.
Oluen myynnin lasku jatkuu Suomessa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto kertoo jäsenyritysten juomamyynnin laskeneen kotimaassa reilut kymmenen miljoonaa litraa eli 4,6 prosenttia heinä–syyskuussa.
Alkoholittomien juomien myynti laski liki 7 prosenttia ja alkoholipitoisten juomien määrä reilut 2 prosenttia verrattuna vastaavan aikaan viime vuonna. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia myytiin yhteensä yli 213 miljoonaa litraa.
Olutveroa lasketaan ensi vuoden alusta lähtien. Panimoliitosta muistutetaan, että Suomen olutvero on muutosten jälkeenkin lähes kolme kertaa suurempi kuin Virossa.
– Suomi on olutmaa, mutta me olemme tukeneet vuosikymmenien ajan ulkomaisia viinintuottajia oman panimoteollisuuden sijaan verottamalla olutta kovemmin kuin viiniä. On hienoa, että nyt meillä on hallitus, joka ymmärtää kotimaisen tuotannon ja työpaikkojen merkitystä ja viimein oluen ja viinien välistä veroeroa tasataan, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen tiedotteessa.