Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Pikaruokajätti McDonald's menetti yksinoikeuden maailman suosituimpaan hampurilaiseen – Burger Kingiltä jäätävä kuitti: ”Aivan kuten Big Mac, mutta oikeasti iso”

big mac, hampurilainen
McDonald's menetti yksinoikeuden Big Mac -nimeen. Shutterstock
Julkaistu 01.02.2019 09:39

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Burger King on ottanut kilpailijansa tilanteesta kaiken ilon irti nimeämällä hampurilaisensa uudelleen varsin irvailevilla nimillä. 

Big Mac -hampurilainen on klassikko, jolla on lukuisia faneja ympäri maailmaa. Tähän asti klassikkohampurilainen on tunnettu pikaruokaketju McDonald’sin tuotteena, mutta tähän on tulossa muutos.

Aiemmin tässä kuussa Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto (EUIPO) päätti, että McDonald’silla ei ole yksinoikeutta suositun hampurilaisen nimeen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että myös muut ketjut ja ravintolat voivat nimetä tuotteensa Big Maceiksi.

Pikaruokaketju Burger King on ottanut kaiken ilon irti kilpailijansa tilanteesta ja teettänyt mainoksia, joissa se irvailee McDonald’sille oikein olan takaa.

LUE MYÖS: Pikaruokajätti McDonald’s lupaa poistaa hampurilaisistaan kaikki keinotekoiset lisäaineet – yhtä poikkeusta lukuun ottamatta!

”Aivan kuten Big Mac, mutta mehukkaampi ja maukkaampi”.

Burger Kingin valikoimista löytyykin nykyisin varsin mielenkiintoisesti nimettyjä hampurilaisia. Listalta löytyy muun muassa ”The Kind of Like a Big Mac, But Juicier and Tastier” eli ”aivan kuten Big Mac, mutta mehukkaampi ja maukkaampi”.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä

Burger Kingistä voit myös tilata hampurilaisen nimeltä ”Like a Big Mac, But Actually Big”, eli ”aivan kuten Big Mac, mutta oikeasti iso”. Myös ”Anything But Big Mac” eli ”Kaikkea muuta kuin Big Mac”, löytyy pikaruokaravintolan listoilta.

Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun pikaruokajätit vitsailevat toistensa kustannuksella. Pikaruokajätit McDonald’s ja Burger King ovat taistelleet hampurilaisten herruudesta jo 1970-luvulta lähtien. Ketjut ovat piikitelleet toisiaan muun muassa erilaisilla mainoskampanjoilla ja tempauksilla. Muutama vuosi sitten Burger King ravintolassa keksittiin, että ravintola voisi pukeutua Halloweenina McDonald’sin haamuksi.

Lähteet: Mirror, Reuters, Adweek

Tuoreimmat aiheesta

Pikaruoka