Raikkaat maut, pienet pullokoot ja tuotteisiin liittyvät tarinat ovat asioita, jotka kiinnostavat tällä hetkellä suomalaisia kuluttajia.
Millaisia juomia suomalaiset kuluttajat tällä hetkellä himoitsevat? Vastauksen tähän mielenkiintoiseen kysymykseen antaa Altian Consumer Insight Manager Milla Sorsakivi.
– Yksi iso asia, joka leikkaa lähes kaikki juomakategoriat läpi, on raikkaat ja keveät maut. Niitä tulee koko ajan lisää. Näiden juomien suosio varmasti kiihtyy entisestään, kun mennään kohti kesän ja kevään juhlia, Sorsakivi kertoo.
"Halutaan uudenlaisia ja yllätyksellisiä makuja"
Sen lisäksi, että kuluttajat haluavat yhä enemmän raikkaita, vähäsokerisia ja kevyitä vaihtoehtoja, myös kiinnostus pienempiä pullokokoja kohtaan kasvaa koko ajan.
Erityisesti tämä korostuu kuohuviinien kohdalla; kun pullo on kerran avattu, tulee sisältö juoda nopeasti pois, muuten voi käydä hassusti. Kyseessä on siis käytännön toive, Sorsakivi toteaa.
– Pienet pullokoot ovat todella simppeli, alati kasvava juttu, jolle on huutava tarve.
LUE MYÖS: Mitä ihmettä? Alkoholiton viina saapuu Alkojen hyllyille – ja siitä povataan seuraavaa juomatrendiä!
Kolmanneksi isoksi trendiksi Sorsakivi mainitsee elämyksellisyyden, joka näkyy juomien lisäksi myös monissa muissa kategorioissa.
Ihmiset haluavat ostaa itselleen kokemuksia, elämyksiä ja uudelleenviehätystä. Tuotteeseen liittyvät tarinat, kuten valmistusmenetelmään tai itse pulloon liittyvät tarinat ovat niitä, jotka puhuttelevat kuluttajia.
– Tämä trendi näkyy myös makuprofiileissa. Halutaan yhä enemmän uudenlaisia ja yllätyksellisiä makuja, Sorsakivi toteaa.