Voiko ruokakaupassa oikeasti tehdä löytöjä yhdeksän jälkeen, kun tuotteisiin räpsähtää isompi aleprosentti? Otimme selvää.
MTV:n ruokasivusto Makuja.fi kertoi maanantaina S-ryhmän aikeista laajentaa tarjouskokeiluaan valtakunnalliseksi. HOK-Elanto aloitti vuoden 2016 helmikuussa Prismoissa käytännön, jossa kello 21 jälkeen asiakas saa jo alennetuista elintarvikkeista tupla-alennuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että ”–30%” -merkityistä tuotteista saa 60 prosentin alennuksen, kun ostokset tekee yhdeksän jälkeen.
S-ryhmän tuoreen ruokamanifestin myötä käytäntö laajenee nyt siis koko Suomeen. Aletuotteiden myynti on yksi ase ruokahävikin pienentämiseen, johon S-ryhmä manifestissaan sitoutuu.
Moni suomalainen innostui ymmärrettävästi uutisesta, sillä 60 prosentin säästö ruokaostoksista on melkoisen mainittava. Mutta saako ostoskorin todella täytettyä yhdeksän jälkeen aletuotteilla ja samalla tehtyä viikon ruokaostokset? Päätimme ottaa selvää.
Vaisu tarjonta
Itäkeskuksen Prisma tiistaina 18.7. kello 20.45. Parkkihallissa on autoja siellä täällä – ihan mukavasti ihmisiä, vaikka mistään ruuhkasta ei voida puhua. Myymälään saavuttaessa kajahtaa ensimmäinen kuulutus, joka kertoo kaupan olevan auki kello 23:een ja muistuttaa, että alkoholituotteiden myynti loppuu tasan kello 21. Tässä tuleekin tarjoushaukoille ensimmäinen dilemma: on valittava aletuotteiden ja alkoholin väliltä. Isomman alennuksen saa vasta kello yhdeksän jälkeen ja silloin alkoholia ei enää myydä.
Kassoilla käy kuhina. Ilmeisesti kaikki eivät ole tulleet kauppaan haalimaan kärryjä täyteen aleruokaa, vaan ovat ihan ”normaaleilla ostoksilla”. Myymälän sisällä vastaan tulevat leipähyllyt. Nopea kierros paljastaa, että täällä ei punaisella laputettuja tuotteita ole lainkaan. Ei myöskään viereisillä juustohyllyillä. Harmi, sillä tarjousjuusto olisi kiinnostanut. Mennäänpä katsomaan lihat ja makkarat.
Lihatiskillä tilanne näyttää lähes yhtä vaisulta. Nyt jos haluaisi kokata perheelle ruokaa alelihasta, se pitäisi tehdä naudan maksasta. Muutama Wotkin’sin makkarapaketti on onneksi helpottamassa ruokalistan suunnittelua.
Vinkit aleruokashoppailuun:
Yritä bongata alelaareista lihaa tai juustoa. Osta kerralla useampi paketti ja laita pakkaseen!
Älä osta aletuotteita vain siksi, että ne ovat alennuksessa. Osta vain omaan tarpeeseen. Ethän halua heittää ruokaa roskiin?
Mene kauppaan hyvissä ajoin, jos haluat tuotteita isommalla alennuksella.
Jos haluat aletuotteita, käy kaupassa useamman kerran viikossa. Valikoimat vaihtelevat päivittäin ja myymälöittäin.
Hamstraajat paikalla jo kahdeksan jälkeen
Vastaantulevien ihmisten ostoskorien sisältö alkaa pikku hiljaa paljastaa totuuden. Punaisella laputettuja tuotteita näkyy siellä täällä, mutta hyvin vähän enää hyllyissä. Leikkelehyllyjä tutkivan miehen ostoskorissa on ainakin viisi eri pakettia lihaa. Ahaa! Varttia vaille yhdeksän on siis aivan liian myöhäinen aika tulla tekemään alelöytöjä.
Ihmiset puikkelehtivat hyllyväliltä toiselle verkkaisesti ja odottelevat, että kello lyö yhdeksän ja maaginen muutos hinnoissa tapahtuu. On siis tultava paikalle jo aiemmin ja todella omistauduttava asialle. Täytyy esittää aktiivista asiakasta kaupassa vähintään puoli tuntia ja laahustaa ympäriinsä ostosten kanssa esittäen, että "unohdin vielä kurkun" ja "onpas mielenkiintoinen tämä lauantaimakkarapaketin ravintosisältö".
Einesosastolla alennettuja tuotteita on jäljellä eniten. Nainen, jonka ostoskori on jo täynnä erilaisia halpuutettuja löytöjä tutkii läpi hyllyn jokaisen tuotteen. Kaikki laputetut tuotteet päätyvät hänen ostoskoriinsa, paitsi kaalikääryleet. Ne eivät kelpaa edes 60 prosentin alennuksella.
Kuin aarteenmetsästystä
Välipalaeineksien osastolla tarjolla on alennettua karjalanpiirakkaa. Paketillinen päätyy myös toimittajan ostoskoriin. Jee, säästin yli euron!
Tarjoustuotteiden huuman voi ymmärtää: kyseessä on eräänlainen aarteenmetsästys, joka sisältää yllätysmomentin. Koskaan ei voi olla täysin varma, mitä tuotteita juuri tänä iltana on saatavilla ja ehtiikö ne napata ostoskoriin ennen naapurin Perttiä. Tosin Pertti on keksinyt tähänkin oman taktiikkansa: Pertti käy piilottamassa -30% -lapulla merkityn makkarapaketin jo päivällä margariinihyllyyn jemmaan, jotta voi hakea sen yhdeksältä isommalla alennuksella. Tosi juttu.