Suomalaisten kahvinkulutus on edelleen suurinta maailmassa, mutta kahvitrendit ovat muuttaneet muotoaan. Kahvista etsitään nyt yhä enemmän uusia elämyksiä.
Artikkelin alusta löytyvällä videolla Jarkko Issukka kertoo tämän hetken kahvitrendeistä Suomessa.
Tänä päivänä kahvin suhteen olla yhä vähemmän merkkiuskollisia, kertoo Robert Paulig Roasteryn paahtimolähettiläs Jarkko Issukka. Kahvista on tullut elämys, joka halutaan kokea.
– Suomalaiset nuoret ja 25–40-vuotiaat ovat selkeästi innostuneet kokeilemaan uusia erilaisia kahvimakuja, kertoo Issukka.
Trendiä edustavat erilaiset kahvimaistelut ja -meditaatiot, mutta myös vanhat kahviperinteet, kuten saunakahvi. Ennen vanhaan oli tapana juoda saunakahvit saunomisen yhteydessä, ja nyt tämä tapa on tulossa uudestaan takaisin. Esimerkiksi Helsingin Löylyssä voi jo nauttia saunakahvit saunomisen yhteydessä.
Myös ympäristön huomioiminen on osa tämän päivän kahvipaahtimoa. Esimerkiksi Robert Paulig Roastery Porvoon paahtimolla kahvi paahdetaan biokaasulla ja itsetuotetulla aurinkoenergialla.
Kahvimaku muuttunut vaaleasta tummaan ja takaisin
Suomalaiset ovat aina juoneet kahvinsa vaaleana, kun taas muualla maailmassa suositaan tummempia paahtoja. Vaikka viime vuosina suomalaisten kahvimaku on siirtynyt koko ajan tummempaan suuntaan, myyntiin tullut myös uusia, hedelmäisiä ja vaaleita espressopaahtoja.
LUE LISÄÄ AIHEESTA: Suomalaisten suosikkikahvi villitsee nyt maailmalla – "olemme tietämättämme olleet aika trendikkäitä jo hyvin pitkän aikaa”
Uutta trendiä kahvimarkkinoilla edustaa kahvipapu, joka paahdetaan hitaasti ja matalassa lämpötilassa. Tätä omni-kahvia voidaan käyttää niin suodatin- kuin espressokahviin.
Omni-kahvi antaa siis kaksi erilaista makuelämystä riippuen siitä, kummalla tavalla kahvin oikein valmistaa.