Panimoyritys Saimaan Juomatehtaalla ollaan huolissaan siitä, että suomalainen siideri on pudonnut kauas omenapuusta.
”Suomalaisen siiderin tila on hälyttävä. Sen myynti on lähes puolittunut vajaassa 10 vuodessa.”
Panimoyritys Saimaan Juomatehdas kirjoittaa tuoreessa blogissaan, että yhtiö on päättänyt käydä taisteluun kotimaisen siiderin puolesta.
TIESITKÖ? Euroopan perinteisissä valmistusmaissa siiderille ovat hyvin tiukat määritelmät. Englannissa siideri on osittain tai kokonaan käytetty omenoista tuorepuristetusta mehusta. Ranskassa vähintään puolet siiderin raaka-aineesta täytyy olla aitoa tuorepuristettua omenamehua ja enintään puolet omenamehutiivistettä.
"Yhtä kaukana aidosta siideristä kuin omena lantusta"
Juomatehtaan verkkosivuilla julkaistussa blogissa mainitaan, että Suomessa laajasti myyty siideri on yhtä kaukana aidosta siideristä kuin omena lantusta. Viime vuonna kotimaan myynti oli enää 34 miljoonaa litraa, kun se oli vuonna 2007 vielä 60 miljoonaa litraa. Olutta myydäänkin yli 12-kertainen määrä siideriin verrattuna.
Syynä siiderin alamäkeen Saimaan Juomatehdas pitää suomalaisten kyllästymistä keinomakeutettuihin ja esansseilla aromatisoituihin siiderijuomiin.
– Meillä bulkkisiiderin myynti on perustunut kuluttajien huijaamiseen sillä, että hyvä siideri syntyy, kun halpaan omenaviiniin lisätään sokeria ja sekoitetaan keinotekoisia aromi- ja väriaineita sekä lisä- ja säilöntäaineita, blogissa kirjoitetaan.
Niin sanottu perinteinen käsityöläissiideri valmistetaan omena- tai päärynämehun käymisprosessilla.
Maailmalla suuri siideribuumi
Yritys onkin päättänyt nyt panostaa käsityöläissiidereihin omassa tuotannossaan.
Suomalaisista pienpanimoista siidereitä valmistavat Saimaan Juomatehtaan lisäksi muun muassa Laitilan wirvoitusjuomatehdas, Malmgårdin panimo, Vakka-Suomen panimo, Nokian panimo sekä Paksuniemen Juomatehdas. Lisäksi siidereitä valmistavat pienet suomalaiset viinitilat. Alkon valikoimissa on tällä hetkellä 14 suomalaista siideriä, joista osa on pienpanimotuotteita.
– Päätimme kääriä hihamme ja ryhtyä tienraivaajaksi kehittämään ja rikastuttamaan suomalaista siiderikulttuuria. Sen nousulle vetoapua antavat käsityöoluiden buumi sekä lähiruokainnostuksen herättämä kuluttajien kiinnostus valmistajia sekä raaka-aineiden alkuperää ja jäljitettävyyttä kohtaan, Saimaan Juomatehtaan toimitusjohtaja Jussi Laukkanen perustelee.
Laukkasen mukaan maailmalla on vauhdissa suurin siideribuumi sitten 1990-luvun. Sen vetureina ovat perinteisten valmistajien rinnalle nousseet uudet yrittäjät. Etenkin Yhdysvalloissa kuluttajien kasvava arvostus aitoa valmistustapaa sekä laadukkaita raaka-aineita kohtaan on ollut valtava.
– USA:ssa siiderin kulutus onkin yli kuusinkertaistunut neljän viime vuoden aikana. Tämän kasvun ovat saaneet aikaan nimenomaan aidot craft-siiderit, jotka ovat syrjäyttäneet teollisesti tehokasta valmistustapaa käyttäneet ja markkinoita aiemmin hallinneet tuotemerkit, Laukkanen kertoo.
Makuja.fi – tykkää meistä Facebookissa!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.