Somersby-siideri on saavuttanut odottamattoman suosion maailmalla.
Sinebrychoffin Somersby-siideri on noussut hittijuomaksi sekä Suomessa että maailmalla nopeimmin kasvavana eurooppalaisena siideribrändinä. Se on myös nopeimmin kasvava siideri isojen panimokonsernien valikoimista.
TIESITKÖ? Suomalaiset juovat siideriä kolmanneksi eniten maailmassa Irlannin ja Iso-Britannian jälkeen – vuodessa peräti yhdeksän litraa per asukas. Somersby lanseerattiin Suomessa vuonna 2010 – kolme vuotta alkuperäisen Tanskan lanseerauksen jälkeen.
– Vaikka brändin omistaja on Carlsberg-konserni, Sinebrychoffin pitkäaikainen siideriosaaminen oli tärkeässä roolissa, kun Somersbyä kehitettiin. Nykyisin Sinebrychoff toimiikin konsernin siiderien ja muiden valmiiden juomasekoitusten Centre of Excellence -roolissa ja kaikki uudet Somersby-reseptit ovat suomalaisten käsialaa, tuotekehityksessä pitkään mukana ollut ja uusia makuja kehittävä Sinebrychoffin tutkimus- ja kehityspäällikkö Saara Pöyri kertoo.
Suomalaista siideriosaamista arvostetaan maailmalla
Globaalisti Somersbyä myydään jo yli 40 maassa ja suomalaisille tutun siiderin myynti on kasvanut vuoden 2015 aikana jopa 22 prosenttia. Esimerkiksi Australiassa 2012 lanseerattu Somersby nousi kahdessa vuodessa maan ykkössiideriksi.
Suomessakin siideri on noussut hittijuomaksi, ja sen kasvu on ollut kaksinumeroista. Tämä on erittäin kova lukema Suomen laskevalla panimojuoma- ja siiderimarkkinalla, jossa panimojen litroista on hävinnyt viime vuosina kymmeniä miljoonia Viron tuontiin.
– Suomessa siideriä on juotu jo 60-luvulta asti. Pohjoismainen siideriperinne on brittiläistä hieman makeampi ja raikkaampi, kertoo markkinointipäällikkö Ville Erkkilä Sinebrychoffilta.
Somersbyn profiililasipullon on suunnitellut tamperelainen suunnittelija Rami Toivonen.
Myös Happy Joe -siideri on kovassa huudossa
Hartwallilla on niin ikään huomattu, että siiderit ovat juuri nyt kovassa nosteessa ja muun muassa Hartwallin kehittämä siiderijuoma, Happy Joe on noussut suosioon. Happy Joe -siiderien valmistus aloitettiin syyskuussa 2012.
– Siidereillä menee nyt ihan selkeästi todella hyvin ja nimenomaan nämä premium-siiderit käydät todella hyvin kaupaksi, Hartwallin viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin kertoo.
– Ne ovat tehneet aimo harppauksen Suomessa, Lampela-Helin jatkaa.
Suomalaisin voimin kehitetty Happy Joe on herättänyt huomiota myös sosiaalisessa mediassa. Suomalaiset ovat erityisen innostuneita siideripullojen korkkeihin kätketyistä mietelauseista.
– Instagramissa #happyjoe-hashtagia on käytetty yli 16 000 kertaa. Aforismin voima on valtava, siitä tulee hyvälle tuulelle, Lampela-Helin toteaa.
Happy Joe -siidereitä myydään Suomen lisäksi Baltiassa sekä laivoilla.
Lähteet: Sinebrychoff, Hartwall