Joskus käy niin, että ruokalistalta valittu annos ei lopullisessa muodossaan miellytä asiakasta. Kuinka suomalaisissa ravintoloissa suhtaudutaan annosten palauttamiseen?
Makuja.fi haastatteli kahta suomalaista huippukokkia ja otti selvää, kuinka suomalaisissa ravintoloissa otetaan vastaan asiakkaan negatiivinen palaute keittiöön takaisin lähtevän annoksen muodossa. Selvisi, että kun asiakas on selvästi tarkoitusperiltään vilpitön, on asiakas aina oikeassa palauttaessaan tilaamansa ruoan keittiöön.
"Saman tien pois ja uusi tilalle"
Ravintola Murua luotsaava huippukokki Henri Alén kertoo, että asiakkaan valitukseen suhtaudutaan aina vakavuudella. Ravintolan henkilökunta ei kyseenalaista yksittäisen asiakkaan arviota siitä, miltä ruoka maistuu.
– Jos joku palauttaa annoksen, jota on maistanut, mutta muuten ei ole koskenut siihen, niin viemme sen ehdottomasti saman tien pois ja uusi tilalle. Jos annoksessa on ollut jotain eksaktia vikaa, esimerkiksi, että pavut eivät maistuneet, niin jätämme ne pois uudesta annoksesta, Alén kertoo.
– Asiakkaalle tehdään aina uusi annos, huippukokki Hans Välimäki komppaa.
Annoksen palauttamiseen liittyvä tilanne pyritään hoitamaan ravintolassa parhaimmillaan mahdollisimman hienovaraisesti. Tämä palvelee huippukokkien mukaan sekä asiakkaan että henkilökunnan etuja.
– Kaikkein helpointa ravintoloitsijalle ja parasta asiakkaalle on aina se, ettei tilanteesta aleta vänkäämään, vaan tehdään nopeasti uusi annos, Alén jatkaa.
Palautettua annosta maistetaan
Kun asiakkaan annos palautetaan keittiöön esimerkiksi suolaisuuden vuoksi, pyrkii henkilökunta ottamaan oppia tilanteesta. Huippukokki Hans Välimäki kertoo, että tällaisissa tapauksissa hänen ravintoloidensa henkilökunta maistaa aina annosta.
– Annosta maistetaan aina, jos sitä on sanottu vaikkapa liian suolaiseksi. Jos todetaan, että siinä ei ole mitään vikaa, niin seuraavaan annokseen vähennetään suolaa, Välimäki kertoo.
Kalastelijat pyritään tunnistamaan
Joskus harvoin on kuitenkin ilmiselvää, ettei asiakkaan mielestä annoksessa ole todellisuudessa ollut mitään vikaa, vaan kysymys on säännönmukaisesta pyrkimyksestä saada ilmaisia annoksia. Tällaisissa tapauksissa ravintola saattaa joutua valikoimaan asiakkaitaan.
– Se on kuitenkin eri asia, jos kyse on kalastelijoista. Ravintoloissa käy määrättyjä ihmisiä, jotka ravintoloitsijat tietävät. He valittavat kaikesta ja haluavat ilmaisen aterian, Alén toteaa.
– Saatamme katsoa, ettemme ota tällaisilta henkilöiltä varausta enää uudestaan, sillä heidän käytöksensä häiritsee niin paljon muita asiakkaita, Alén kertoo.